Cyfryzacja to nie tylko trend, ale wymóg nowoczesności. Unia Europejska planuje wprowadzenie elektronicznej wersji prawa jazdy, dostępnej dla każdego kierowcy na obszarze całej Wspólnoty. Nowy dokument „będzie honorowany w całej Unii Europejskiej”, co znacząco ułatwi funkcjonowanie osób często przemieszczających się pomiędzy państwami. Choć Polska wdrożyła już podobne rozwiązanie w aplikacji mObywatel, to teraz zyska ono wspólnotowy wymiar.
Zakazy obowiązujące w całej Europie
Dotąd kierowcy, którzy zostali ukarani zakazem prowadzenia pojazdów w jednym kraju, mogli kontynuować jazdę w innych państwach UE. Reforma kończy z tą praktyką. Teraz „każdy zakaz prowadzenia pojazdów wydany w jednym kraju UE będzie obowiązywał w całej Wspólnocie”. Nowe przepisy zacieśnią współpracę między służbami i uczynią prawo bardziej sprawiedliwym i skutecznym.
Osoby zdobywające pierwsze prawo jazdy muszą przygotować się na większą odpowiedzialność. UE wprowadza obowiązkowe okresy próbne trwające dwa lata, podczas których każde przewinienie będzie surowiej karane. Ponadto pojawi się możliwość jazdy pod opieką dla 17-latków – „wprowadzone zostaną programy jazdy z opiekunem dla 17-latków oraz obowiązkowe dwuletnie okresy próby z surowszymi karami za wykroczenia”. Celem jest ograniczenie liczby wypadków z udziałem niedoświadczonych kierowców.
Bezpieczeństwo pieszych i użytkowników mikromobilności
Zmianie ulegną również egzaminy na prawo jazdy, by lepiej odpowiadać na potrzeby współczesnych miast. Więcej uwagi poświęcone będzie bezpieczeństwu pieszych, rowerzystów i użytkowników hulajnóg elektrycznych. Wraz z urbanizacją i rosnącą popularnością alternatywnych środków transportu staje się to koniecznością.
Osoby ubiegające się o prawo jazdy lub jego odnowienie będą zobowiązane do wypełnienia samooceny zdrowotnej. To krok w stronę zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, pozwalający wcześniej wykryć problemy zdrowotne mogące wpłynąć na prowadzenie pojazdów.
Przesiadka na elektryka z prawem jazdy kategorii B
Zmiany obejmą także przepisy dotyczące masy pojazdów. Kierowcy posiadający prawo jazdy kategorii B będą mogli – po odpowiednim przeszkoleniu – prowadzić elektryczne pojazdy o masie do 4,25 tony. Ma to „promować elektromobilność i bardziej zrównoważony transport”, co wpisuje się w ekologiczne cele Unii.
W 2024 roku na drogach UE zginęło blisko 20 tysięcy osób. Te przerażające dane skłoniły Komisję Europejską do zintensyfikowania działań w ramach strategii „Vision Zero”, która zakłada „całkowite wyeliminowanie ofiar śmiertelnych do 2050 roku”. Reforma przepisów drogowych jest jednym z kluczowych kroków w tym kierunku.
Czas na wdrożenie: cztery lata
Zgodnie z założeniami, po opublikowaniu nowych przepisów państwa członkowskie będą miały cztery lata na ich pełne wdrożenie. To stosunkowo krótki czas, biorąc pod uwagę zakres zmian – od technologicznych, przez organizacyjne, po społeczne. Ale dzięki tej transformacji europejski system drogowy może stać się jednym z najbezpieczniejszych i najbardziej nowoczesnych na świecie.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.