28 sierpnia 2024 piotrkowscy policjanci otrzymali zgłoszenie dotyczące kradzieży. Wszystko zaczęło się od portalu sprzedażowego. Podczas rozmowy telefonicznej kobieta straciła pieniądze, a na jej konto zaciągnięto kredyty.
Podał się za pracownika banku
Kobieta wystawiła przedmiot na jednym z portali sprzedażowych. Po jakimś czasie otrzymała wiadomość od osoby zainteresowanej kupnem rzeczy.
- Osoba chcąca kupić przedmiot oświadczyła, że zajmie się przekazaniem płatności, a także zamówi firmę kurierską, aby ta odebrała towar. Podczas rozmowy wypytała sprzedającą również o wszystkie jej dane – informuje asp. szt. Izabela Gajewska z KMP w Piotrkowie Tryb.
Po rozmowie kobieta otrzymała maila, od rzekomej firmy kurierskiej. W wiadomości widniała prośba o zalogowanie się do konta bankowego. Niestety, pokrzywdzona wprowadziła swoje dane, po czym strona się zawiesiła. Po chwili zadzwonił do niej mężczyzna podający się za pracownika banku.
- Mężczyzna oświadczył, że przekazuje sprawę do działu bezpieczeństwa, a w słuchawce słychać było głos drugiego mężczyzny. Zwodząc kobietę o ruchach na koncie i próbach wyłudzenia kredytu, kobieta postępowała według instrukcji. Pod koniec rozmowy rzekomy pracownik oświadczył, że wszystko już jest zabezpieczone, ale aby zalogować się do konta, należy poczekać kilka godzin, by zabezpieczenia zadziałały – mówi asp. szt. Izabela Gajewska.
Kobieta otrzymała jeszcze wiadomość potwierdzającą zakończenie rzekomej procedury zabezpieczeń. Dla pewności zadzwoniła jeszcze na infolinię banku. Dopiero wtedy dowiedziała się, że straciła pieniądze, oraz że na jej konto zaciągnięto kredyty.
Ostrożność przede wszystkim
Przestępcy mają, co raz to nowsze metody oszustw, na które niestety wiele osób daje się nabrać. Jeśli są jakiekolwiek wątpliwości czy rozmawiamy z pracownikiem banku, należy poprosić o weryfikację tożsamości rozmówcy, co jest opcją w wielu aplikacjach bankowych.
- Policjanci apelują, aby zachować ostrożność, a także nie przekazywać swoich danych przez telefon. Pamiętajmy, że oszuści wykorzystują różne sposoby, aby wzbogacić się czyimś kosztem. W obecnych czasach, przy wykorzystaniu tak wszechstronnej cyfryzacji, jest to z jednej strony wielkie udogodnienie, jednak pamiętajmy, że oszuści również modyfikują swoje metody, podszywają się pod infolinię instytucji czy banku, czym powodują, że wierzymy we wszystko, co słyszymy w słuchawce. Zachowajmy ostrożność, a w przypadku kiedy mamy jakiekolwiek połączenie, rozłączmy się i sami skontaktujmy się z infolinią banku, bądź udajmy się do jego placówki – dodaje asp. szt. Izabela Gajewska.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.