Piotrkowska wąskotorówka, czyli Droga Żelazna Wąskotorowa Piotrków – Sulejów funkcjonowała przez blisko 90 lat. Wybudowana w roku 1902 linia licząca 20 kilometrów została miała przewozić towary, a przede wszystkim wapno z Sulejowa. Linia kolejowa miała wspomóc transport wapna i innych materiałów do Piotrkowa, skąd koleją warszawsko - wiedeńską mogły trafić do innych miejscowości.
Decyzja o budowie zapadła głównie ze względu na fatalny stan szosy sulejowskiej, która już wówczas nie nadawała się do obciążenia dużymi transportami towarowymi. Wąskotorówka na trasie Sulejów - Piotrków przewoziła także pasażerów.
Stacja Piotrków Trybunalski Wąskotorowy została uruchomiona w 1902 roku wraz z całą linią. Pełniła rolę głównej stacji Piotrkowskiej Kolei Wąskotorowej. Początkowo, w zakresie infrastruktury stacja posiadała m.in. budynek dworcowy, 3 tory główne, dwustanowiskową lokomotywownię, obrotnicę i rampę umożliwiającą przeładunek towarów z toru normalnego na wąski wraz z 1,7 km torów o rozstawie 1435 mm.
Stacja kolejowa na poczatku Drogi Żelaznej Wąskotorowej Piotrków – Sulejów
Stacja była kilkukrotnie rozbudowywana. W latach 20. do parowozowni od strony południowej dobudowano drewnianą szopę do napraw wagonów. Potem zastępując ją przedłużeniem parowozowni o dwa dodatkowe stanowiska. Po zakończeniu II wojny światowej dobudowano czwarty tor główny, a w latach 60. w sąsiedztwie lokomotywowni pojawiła się rampa transporterowa.W centrum stacji stoi piętrowy budynek dworcowy, w którym ulokowano również mieszkania pracownicze, przekształcone w latach 80. na biura.
30 września 1986 roku ze stacji odjechał ostatni regularny pociąg pasażerski w historii Piotrkowskiej Kolei Wąskotorowej. w 1990 wraz z zerwaniem umowy z PKP przez Zakłady Przemysłu Wapiennego w Sulejowie, na kolei zamknięto przewozy towarowe.
Towarzystwo Przyjaciół Kolei Wąskotorowej Piotrków-Sulejów do 2004 roku utrzymywało ruch pociągów turystycznych do przystanku Bugaj Piotrkowski. W latach 2005–2007 rozebrano torowisko w granicach Piotrkowa Trybunalskiego ze względu na przebudowę drogi krajowej nr 12.
ZOBACZ TAKŻE: Województwo piotrkowskie powstało 1 czerwca 1975 roku. Jego istnienie to też okres rozkwitu Piotrkowa [ZDJĘCIA]
Jak powstała piotrkowska wąskotorówka?
Pierwsze plany budowy kolei wąskotorowej z Piotrkowa do Sulejowa powstały w 1895 roku. Hrabia Stanisław Józef Psarski, który był głównym inicjatorem powstania kolei, otrzymał zezwolenie na jej budowę w 1896 roku. Projekt zatwierdzono na przełomie roku 1898 i 1899. Pierwszy pociąg relacji Piotrków – Przygłów ruszył 5 października 1902 roku, a pierwszy przejazd na pełnej trasie wąskotorówki odbył się 16 listopada.Koleją sulejowską w latach 1902–1929 zarządzało Towarzystwo Drogi Żelaznej Podjazdowej Piotrków – Sulejów, a w latach 1929–1948 Towarzystwo Łódzkich Elektrycznych Kolei Dojazdowych. Wąskotorówka po drugiej wojnie światowej została znacjonalizowana i w 1948 roku włączona do PKP.
Tabor w pierwszych latach stanowiły parowozy z fabryki Borsiga oraz parowóz Kraussa. Do tego 38 wagonów towarowych i 6 pasażerskich. Po drugiej wojnie zastąpiły stare lokomotywy parowozy Px48-1796 oraz Px29 czy Txb4. Później pojawiły się lokomotywy spalinowe Lxd2.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.