reklama

Stacja towarowa w Piotrkowie to zabytkowe obiekty. Zamiast kolei budynki przejął handel [ZDJĘCIA]

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Stacja towarowa w Piotrkowie to zabytkowe obiekty.  Zamiast kolei budynki przejął handel [ZDJĘCIA] - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
11
zdjęć

reklama
Udostępnij na:
Facebook
Historia Zespół stacji kolejowej "Piotrków Trybunalski - Towarowa" to obszar objęty ochroną konserwatora zabytków. Obejmuje obiekty, jakie powstały na terenach kolejowych w drugiej połowie XIX wieku. O ile dworzec pasażerski nadal służy podróżnym, to stacja towarowa nie pełni już swojej funkcji.
reklama

Kolej Warszawsko - Wiedeńska, która ruszyła w czerwcu 1845 roku, przechodziła przez Piotrków Trybunalski, gdzie już rok później pojawił się dworzec pasażerski. Część towarowa, która jako zespół obiektów stanowi zabytek, powstawała od 1875 do 1925 roku.

Stacja kolejowa pasażerska w Piotrkowie Trybunalskim ma już 178 lat historii. Uroczyste otwarcie stacji nastąpiło 7 października 1846 r. Powstała na trasie Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Pierwszy pociąg, jaki wjechał na peron wiózł Namiestnika Królestwa Polskiego Iwana Paskiewicza.

Tereny kolejowe wokół stacji, to także lokomotywownia, budynek spedycji towarowej oraz pomieszczenia administracyjne i magazynowe. Obecnie większość z nich nie pełni już swojej pierwotnej funkcji. Część obiektów niszczeje, w niektórych powstały sklepy.

Stację towarową zaczęto budować około 1875 roku, kilometr do pasażerskiej. Powstała między innymi hala wachlarzowa na 18 stanowisk, wieża wodna, budynek ekspedycji i zwrotnice.

Zabytkowa stacja towarowa straciła kolejowy charakter

Pierwotnie stacja towarowa umiejscowiona była na peryferiach miasta. Obecnie to bezpośrednie sąsiedztwo centrum. Stacja towarowa powstała jako odrębnej od pasażerskiej na południe od stacji Kolei Warszawsko - Wiedeńskiej. Ocalałe obiekty starego zaplecza technicznego pozawalają na zorientowanie się jak wyglądała stacja kolejowa przełomu XIX i XX wieku.

Na zabytkowy zespół składają się między innymi budynek spedycji bagażowej z dwoma rampami dla pojazdów kołowych i dla wagonów obecnie bez torowiska.

Jest też drugi dworzec kolejowy, pierwotnie symetryczny później wzbogacony o wiatę peronową a na przełomie lat 70/80 XIX w. dodatkowo o skrzydło północne przeznaczone do obsługi podróżnych. W pobliżu są  dwa małe budynki, które służyły jako pomieszczenia służbowe.

ZOBACZ TAKŻE: Jezioro Bugaj w Piotrkowie. Ciągle czeka na swoją szansę. Dlaczego się nie udaje? [ZDJĘCIA]

Po zachodniej stronie torów znajduje się budynek dawnych warsztatów z zachowaną w południowo-zachodnim narożu wieżą ciśnień. Dalej stara parowozownia, użytkowaną obecnie tylko po części przez kolej.

Do zabytkowego kompleksu należy także tak zwany "Pekin" z wieżą ciśnień, czyli budynek mieszkalny wzniesiony dla robotników kolejowych przy obecnej ulicy Roosvelta. Charakterystyczna okrągła wieża wodna z 1925 r., stoi na podwórzu budynku. Zaopatrywała w wodę do lat dziewięćdziesiątych XX wieku stację towarową oraz przyległą parowozownię.

Tereny kolejowe wokół dworca w latach 30. XX wieku zajmowały około 60 ha. Obecnie zajmują powierzchnię ok. 4 hektarów. 

reklama
WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama