Pod koniec XIX wieku urządzono tu mieszkania dla pięciu rodzin kolejarskich. Budynek przerobiono na dom mieszkalny, gdy stał się za mały na magazyn. Budynek pod adresem Słowackiego 27 w Piotrkowie znajduje się w ewidencji zabytków. Należy do zabytkowe zespołu stacji kolejowej w Piotrkowie, jaką zbudowano wraz z powstaniem Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej.
Pierwsze budynki przy trasie kolejowej w Piotrkowie powstawały warz z koleją, w połowie XIX wieku. Dopiero w roku 1869 gdy Zarząd Towarzystwa Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej przejęty został z rąk niemieckich przez kapitał rodzimy, bardziej zainteresowany inwestycjami, rozpoczęła się rozbudowa kolejowych budynków. W latach 1872-80 dokonano rozbudowy stacji Piotrków.
W ślad za rosnącą intensywnością przewozów kolejowych, rosło też zatrudnienie. Potrzebne były domy dla kolejarzy i ich rodzin.
W roku 1879 stary budynek pochodzący z 1846 r. i zbyt już mały magazyn towarowy przebudowano na dom mieszkalny dla pracowników kolei. Tak powstało pięć lokali. Budynek oznaczono potem numerem 4.
ZOBACZ TAKŻE: Miejskie dworki przy Krakowskim Przedmieściu w Piotrkowie. To szlacheckie siedziby z czasów Trybunału [ZDJĘCIA]
Architektura kolejowa o bogatym zdobieniu
Z pierwotnego budynku magazynu z roku 1846 wykorzystano być może tylko fundamenty. Budynek stojący obecnie wzniesiony w stylu eklektycznym wykorzystaniem form klasycystycznych około 1879 roku. Od początku XX wieku obiekt ulegał kilkakrotnym przebudowom wnętrza.To niski, wydłużony budynek parterowy niepodpiwniczony, kryty dachem czterospadowym o małym nachyleniu. Na każdej ze ścian centralnie umieszczony fronton trójkątny lub schodkowy, nakryty małym dwuspadowym daszkiem.
Elewacje o bogatym jak na architekturę kolejowa wystroju architektonicznym klasycystycznym, tynkowane, parami w przybliżeniu jednakowe, osiowo symetryczne. Detal architektoniczny wspólny dla wszystkich elewacji to cokół z uskokiem i gzyms wieńczący o złożonym profilu.
Budynek położony w centrum miasta przy zbiegu ulic Słowackiego i Polskiej Organizacji Wojskowej. W latach II wojny światowej w części północnej budynku mieściło się ambulatorium kolejarskiej kooperatywy. W latach 1945-58 początkowo funkcjonował jako biuro Rejonu Budynków. Po likwidacji parowozowni osobowej w obiekcie urządzono noclegownie drużyn konduktorskich. Od roku 1991 mieściło się w nim Biuro Handlowe Towarowe.
ZOBACZ TAKŻE: Liczba mieszkańców Piotrkowa niższa niż przewidywano. Miasto wyludnia się w szybkim tempie
Na Drodze Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej
Stacja w Piotrkowie Trybunalskim założona została przy Drodze Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej, pierwszej linii kolejowej w Królestwie Polskim, której inicjatorami budowy byli Henryk Łubieński Wiceprezes Banku Polskiego oraz przemysłowiec i kupiec Piotr Steinkeller.Linia kolejowa miała m. in. łączyć górniczo-hutnicze Zagłębie Dąbrowskie z rolniczym centrum kraju. Trasę jej wytyczono przez region słabo rozwinięty gospodarczo, a jej powstanie przyczyniło się do jego aktywizacji oraz do rozwoju położonych wzdłuż niej miast i wsi, także Piotrkowa.
Linia budowana była i oddawana do użytkowania odcinkami od 1844 r. - do kwietnia 1848 r. Uroczyste otwarcie ruchu kolejowego do Piotrkowa Trybunalskiego od strony Skierniewic nastąpiło 7 października 1846 r., a planowy ruch osobowy podjęto 11 października 1846 r. Przeszło miesiąc później 17 listopada otwarto odcinek Piotrków - Częstochowa, a od 1 grudnia rozpoczęto tu planowy ruch osobowy. Podróż z Warszawy do Wiednia - z kilkoma przesiadkami - możliwa stała się 1 września 1848 r.
Towarzystwo Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej przeszło w roku 1898 pod nadzór cesarstwa rosyjskiego, a w roku 1912 zostało upaństwowione. Linia przeszła w roku 1918 w zarząd Dyrekcji Warszawskiej PKP.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.