reklama

Budynek przy Słowackiego 27 w Piotrkowie. Był domem dla kolejarskich rodzin [ZDJĘCIA]

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Budynek przy Słowackiego 27 w Piotrkowie. Był domem dla kolejarskich rodzin [ZDJĘCIA] - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
8
zdjęć

reklama
Udostępnij na:
Facebook
HistoriaW połowie XIX wieku zbudowano go jako magazyn przy trasie Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Kilkadziesiąt lat później budynek przy ulicy Słowackiego 27 w Piotrkowie przebudowano na dom dla kolejarzy. Obecnie to obiekt handlowy.
reklama

Pod koniec XIX wieku urządzono tu mieszkania dla pięciu rodzin kolejarskich. Budynek przerobiono na dom mieszkalny, gdy stał się za mały na magazyn. Budynek pod adresem Słowackiego 27 w Piotrkowie znajduje się w ewidencji zabytków. Należy do zabytkowe zespołu stacji kolejowej w Piotrkowie, jaką zbudowano wraz z powstaniem Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej.

Pierwsze budynki przy trasie kolejowej w Piotrkowie powstawały warz z koleją, w połowie XIX wieku. Dopiero w roku 1869 gdy Zarząd Towarzystwa Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej przejęty został z rąk niemieckich przez kapitał rodzimy, bardziej zainteresowany inwestycjami, rozpoczęła się rozbudowa kolejowych budynków. W latach 1872-80 dokonano rozbudowy stacji Piotrków. 

reklama

W ślad za rosnącą intensywnością przewozów kolejowych, rosło też zatrudnienie. Potrzebne były domy dla kolejarzy i ich rodzin. 

W roku 1879 stary budynek pochodzący z 1846 r. i zbyt już mały magazyn towarowy przebudowano na dom mieszkalny dla pracowników kolei. Tak powstało pięć lokali. Budynek oznaczono potem numerem 4. 

ZOBACZ TAKŻE: Miejskie dworki przy Krakowskim Przedmieściu w Piotrkowie. To szlacheckie siedziby z czasów Trybunału [ZDJĘCIA]

Architektura kolejowa o bogatym zdobieniu

Z pierwotnego budynku magazynu z roku 1846 wykorzystano być może tylko fundamenty. Budynek stojący obecnie wzniesiony w stylu eklektycznym wykorzystaniem form klasycystycznych około 1879 roku. Od początku XX wieku obiekt ulegał kilkakrotnym przebudowom wnętrza.

reklama

To niski, wydłużony budynek parterowy niepodpiwniczony, kryty dachem czterospadowym o małym nachyleniu. Na każdej ze ścian centralnie umieszczony fronton trójkątny lub schodkowy, nakryty małym dwuspadowym daszkiem.

Elewacje o bogatym jak na architekturę kolejowa wystroju architektonicznym klasycystycznym, tynkowane, parami w przybliżeniu jednakowe, osiowo symetryczne. Detal architektoniczny wspólny dla wszystkich elewacji to cokół z uskokiem i gzyms wieńczący o złożonym profilu. 

Budynek położony w centrum miasta przy zbiegu ulic Słowackiego i Polskiej Organizacji Wojskowej. W latach II wojny światowej w części północnej budynku mieściło się ambulatorium kolejarskiej kooperatywy. W latach 1945-58 początkowo funkcjonował jako biuro Rejonu Budynków. Po likwidacji parowozowni osobowej w obiekcie urządzono noclegownie drużyn konduktorskich. Od roku 1991 mieściło się w nim Biuro Handlowe Towarowe.

reklama

ZOBACZ TAKŻE: Liczba mieszkańców Piotrkowa niższa niż przewidywano. Miasto wyludnia się w szybkim tempie

Na Drodze Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej

Stacja w Piotrkowie Trybunalskim założona została przy Drodze Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej, pierwszej linii kolejowej w Królestwie Polskim, której inicjatorami budowy byli Henryk Łubieński Wiceprezes Banku Polskiego oraz przemysłowiec i kupiec Piotr Steinkeller. 

Linia kolejowa miała m. in. łączyć górniczo-hutnicze Zagłębie Dąbrowskie z rolniczym centrum kraju. Trasę jej wytyczono przez region słabo rozwinięty gospodarczo, a jej powstanie przyczyniło się do jego aktywizacji oraz do rozwoju położonych wzdłuż niej miast i wsi, także Piotrkowa. 

reklama

Linia budowana była i oddawana do użytkowania odcinkami od 1844 r. - do kwietnia 1848 r. Uroczyste otwarcie ruchu kolejowego do Piotrkowa Trybunalskiego od strony Skierniewic nastąpiło 7 października 1846 r., a planowy ruch osobowy podjęto 11 października 1846 r. Przeszło miesiąc później 17 listopada otwarto odcinek Piotrków - Częstochowa, a od 1 grudnia rozpoczęto tu planowy ruch osobowy. Podróż z Warszawy do Wiednia - z kilkoma przesiadkami - możliwa stała się 1 września 1848 r. 

Towarzystwo Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej przeszło w roku 1898 pod nadzór cesarstwa rosyjskiego, a w roku 1912 zostało upaństwowione. Linia przeszła w roku 1918 w zarząd Dyrekcji Warszawskiej PKP.

reklama
WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Wiadomości Piotrków Trybunalski i region | Historia miasta | Sport | Kultura | z ostatniej chwili Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama