reklama
reklama

Budynek kolejowy przy ulicy POW w Piotrkowie. Dawne budynku biurowe uratowali przed likwidacją prywatni przedsiębiorcy [ZDJĘCIA]

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Budynek kolejowy przy ulicy POW w Piotrkowie. Dawne budynku biurowe uratowali przed likwidacją prywatni przedsiębiorcy [ZDJĘCIA] - Zdjęcie główne
Zobacz
galerię
7
zdjęć

Udostępnij na:
Facebook
HistoriaCharakterystyczny budynek z czerwonej cegły przy ulicy Polskiej Organizacji Wojskowej w Piotrkowie to obecnie siedziba kilku prywatnych firm. Pierwotnie były tu kolejowe biura. Budynek został wzniesiony w drugiej połowie XIX wieku, gdy postanowiono rozbudować stację kolei warszawsko - wiedeńskiej w Piotrkowie.
reklama

Położony przy ulicy POW w Piotrkowie budynek sąsiaduje z zespołem historycznych zabudowań stacyjnych, gdzie istniały magazyny, budynki mieszkalne, dawna parowozownia.

Dokładna data wybudowania obiektu, prawdopodobnie jako pomocniczego budynku biurowego z pomieszczeniami dla służb kolejowych nie jest znana. Prawdopodobnie powstał po 1869 roku, kiedy przystąpiono do rozbudowy piotrkowskiej stacji na znaczną skalę. 

ZOBACZ TAKŻE: "Pioma" w Piotrkowie produkowała dla górnictwa. To tu świętowano barbórkę [ZDJĘCIA]

Znaleźli się chętni by obiekt uratować

Budynek w XX wieku był kilkukrotnie przebudowywany. Między innymi przed 1972 r. budynek przedłużono o jedno przęsło w kierunku północnym i dobudowano przybudówkę. Z kolei w 1985 roku budynek pomalowano a dobudówkę rozbudowano na całą szerokość elewacji szczytowej. 

reklama

W latach 80. XX wieku zapadła decyzja od jego likwidacji. W latach 1988-90 z powodu złego stanu technicznego budynku stopniowo wyprowadzały się z niego służby kolejowe. 

W roku 1991 znaleźli się chętni by obiekt uratować. Budynek został wyremontowany przez zainteresowane podmioty gospodarcze i adaptowany na lokale handlowe. Całkowicie przebudowana została elewacja wschodnia i wnętrza. Obecnie obiekt użytkowany jest przez osoby fizyczne i firmy na podstawie umów najmu ze PKP. 

Budynek położony przy ul. Polskiej Organizacji Wojskowej jest niepodpiwniczony, jednokondygnacyjny typu koszarowego, kryty dwuspadowym dachem o małym kącie nachylenia. W stanie zbliżonym do pierwotnego zachowane zostały elewacje południowa i zachodnia.

ZOBACZ TAKŻE: Komin fabryczny przy Sulejowskiej w Piotrkowie. Tyle zostało ze świetności przemysłowego kompleksu [ZDJĘCIA]

Dworzec kolejowy w Piotrkowie

Stosownie do znaczenia administracyjno-gospodarczego miasta gubernialnego oraz roli Piotrkowa jako stacji odstępowej, na linii warszawsko-wiedeńskiej ,w połowie XIX wieku wzniesiono okazały - jak na ówczesne warunki - budynek dworcowy, mieszczący poczekalnie klas I-IV, kasę biletową, ekspedycje bagażu, pocztę, posterunek telegraficzny, restauracje, pomieszczenia biurowe i na piętrze mieszkania służbowe. 

reklama

Obiekt był własnością państwowych kolei cesarstwa rosyjskiego, a w roku 1857 przeszedł na własność spółki akcyjnej, prywatnego Towarzystwa Drogi Żelaznej Warszawsko - Wiedeńskiej. W roku 1869 przystąpiono do rozbudowy dworca, dobudowując w latach 1872-73 od strony północnej poczekalnię I klasy i modernizując pozostałe wnętrza. 

W latach 80. XIX wieku nastąpił kolejny remont, po którym prawdopodobnie dworzec uzyskał obecny wygląd elewacji i dachu. W latach 1893-94 wy budowano wiatę peronową. W roku 1898 Towarzystwo DZWW przeszło pod nadzór rządu cesarstwa rosyjskiego, a w 1912 r. zostało upaństwowione.

Obiekt typowy dla dużych stacji klasy I po rozbudowie, w obecnym kształcie charakterem zbliżony do architektury kolejowej niemieckiej  z początku lat 60. XIX wieku.

reklama

reklama
WRÓĆ DO ARTYKUŁU
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama
logo