PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. startuje z projektem, który ma na celu poprawić bezpieczeństwo na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych w kraju. O środki mogą starać się samorządy, a 5 sierpnia rozpoczęto przyjmowanie zgłoszeń do pierwszego etapu przedsięwzięcia.
- Realizacja projektu pozwoli na zmniejszenie zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych, poprawę płynności i przepustowości ruchu kolejowego, a także systemu komunikacji drogowej. Dotyczy to także likwidacji tzw. „wąskich gardeł”, do których należą przejazdy kolejowo-drogowe, które w godzinach szczytu, przy dużym natężeniu ruchu zarówno kolejowego, jak i drogowego, generują utrudnienia – informują Polskie Linie Kolejowe.
Kontrowersyjne przedsięwzięcie
W projekcie chce wziąć udział gmina Gorzkowice. Urząd planuje starać się o środki na budowę tunelu pod linią PKP w obrębie dróg powiatowych 3915E i 1513E. O koncepcji budowy dyskutowano podczas spotkania, które odbyło sie 9 sierpnia 2024 roku. Nie było to pierwsze posiedzenie dotyczące tego przedsięwzięcia, co więcej jest już przygotowana dokumentacja.
- Zarząd Dróg Powiatowych w Piotrkowie Trybunalskim posiada dokumentację techniczną dotyczącą tej inwestycji, która przygotowana została wspólnie z naszą gminą – informują pracownicy Urzędu Gminy w Gorzkowicach.
Zapytaliśmy pracowników gminy, jakie są założenia oraz z czego wynika potrzeba tego przedsięwzięcia.
- Budowa tunelu pod torami PKP jest chyba jednym z najbardziej kontrowersyjnych przedsięwziąć planowanych do realizacji na terenie naszej gminy. To z jednej strony pilna potrzeba udrożniania ruchu pojazdów, w tym wielkogabarytowych i tranzytowych, a z drugiej ogromne przedsięwzięcie organizacyjne, niebagatelne koszty realizacji i konieczność współdziałania wielu podmiotów – informuje gorzkowicki urząd.
Po analizie kilku wariantów okazuje się, że budowa tunelu ma być rozwiązaniem najmniej inwazyjnym.
- Rozważana wcześniej opcja budowy wiaduktu została wykluczona z uwagi na konieczność rozbiórki budynków mieszkalnych znajdujących się w najbliżej odległości od przejazdu kolejowego oraz negatywną opinię Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, pod którego pieczę podlega zabytkowy układ rynku i kościół parafialny – wyjaśniają pracownicy.
Remont ten w efekcie miałby przynieść upłynnienie ruchu, a także poprawę bezpieczeństwa. Sam proces jednak wiązałaby się z pewnymi utrudnieniami.
Prowadzone są rozmowy
Przejazd kolejowy w Gorzkowicach znajduje się w zasadzie w sercu tejże miejscowości. Dlatego też gmina nie ukrywa, że ta inwestycja wiązałaby się z przeszkodami dla uczestników ruchu drogowego czy mieszkańców Gorzkowic.
- Wariant budowy tunelu jest znaczenie bardziej pożądany, ale też wiąże z wieloma trudnościami, jak chociażby wyjątkowo trudnymi warunkami gruntowo-wodnymi, czy konieczności przekierowania ruchu ciężarowego i wielkogabarytowego obsługującego lokalne przedsiębiorstwa – informuje Urząd Gminy Gorzkowice.
Odbyło się już kilka spotkań wójta Włodarczyka w tej sprawie i planowane są kolejne, m.in. ze starostą powiatu piotrkowskiego oraz marszałkiem województwa łódzkiego.
- Z początkiem roku, odbyło spotkanie z włodarzem podwarszawskiej gminy Teresin, któremu udało się zrealizować inwestycje infrastrukturalne tożsame z tym, który planuje się wykonać na terenie naszej gminy – informują pracownicy urzędu w Gorzkowicach.
Zgłoszenia zadań do pierwszego etapu projektu można składać do 5 lutego 2025 r. Po tym terminie nastąpi ocena, klasyfikacja i akceptacja listy rankingowej. Ogłoszenie wyników pierwszego etapu i zawieranie porozumień z zakwalifikowanymi wnioskodawcami planowane jest na koniec 2025 r.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.