Biuro Rozwoju Miasta i Inwestycji wydało decyzję w sprawie rozbudowy i przebudowy ulicy Wolborskiej i Rakowskiej w Piotrkowie Trybunalskim, uznając, że realizacja zadania nie będzie miała istotnego wpływu na walory krajobrazowe okolicy i nie jest potrzebne przeprowadzenie oceny oddziaływania inwestycji na środowisko.
Piotrkowskie ulice przejdą metamorfozę
Przedmiotem inwestycji jest rozbudowa układu drogowego ul. Wolborskiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Marii Curie-Skłodowskiej do skrzyżowania z ul. Rakowską oraz rozbudowa układu drogowego ul. Rakowskiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Wolborską do skrzyżowania z ul. Miast Partnerskich wraz z rozbudową ul. Plac Litewski na odcinku od skrzyżowania z ul. Wojska Polskiego do skrzyżowania z ul. Wolborską. Łączna długość planowanych do rozbudowy i przebudowy dróg wyniesie ok. 1800 m.W ramach prac m.in. wybudowane zostanie nowe skrzyżowanie typu rondo ul. Wolborskiej i Rakowskiej, powstanie ciąg pieszo-rowerowy, miejsca postojowe czy przebudowano zostaną zatoki autobusowe i perony. Nie zabraknie także szeregu prac związanych z przebudową sieci wodociągowej, telekomunikacyjnej,gazowej czy kanalizacji sanitarnej. Przedsięwzięcie zakłada również montaż obiektów małej architektury.
– Analizowany układ drogowy, zwłaszcza ul. Rakowska, charakteryzuje się zniszczoną nawierzchnią jezdni, ze spękaniami i wybojami. Ponadto rosnące przy samym pasie drogowym drzewa stanowią zagrożenie. Plac Litewski stanowi teren zielony urządzony – rekreacyjny z roślinnością wysoką oraz niską – krzewy, trawy – czytamy w dokumencie zamieszczonym na stronie piotrkowskiego urzędu.
W obszarze ul. Rakowskiej zlokalizowany jest Szpital Wojewódzki im. Mikołaja Kopernika w Piotrkowie Trybunalskim, dodatkowo zlokalizowana jest stacja paliw oraz zabudowa wielorodzinna i jednorodzinna.
Ulica Wolborska zaś jest drogą krajową nr 91, posiada przekrój jednojezdniowy o nawierzchni bitumicznej z pełną obsługą terenów przyległych (zjazdy publiczne, indywidualne, skrzyżowania). Na całej długości ulicy zlokalizowane są ciągi piesze. W obszarze przedmiotowego odcinka ul. Wolborskiej zlokalizowane są stacje paliw, sklepy wielkopowierzchniowe, zabudowa wielorodzinna i jednorodzinna.
Konieczna będzie wycinka drzew
Na powyższym terenie doliczono się 152 sztuk drzew, w wieku przeważnie 30-60 lat. Wśród nich są takie gatunki jak topola czarna, brzoza brodawkowata, jesion pensylwański, klon pospolity, klon jawor, lipa drobnolistna, sosna, robinia akacjowa czy głóg jednoszyjkowy.
– W związku z realizacją przedsięwzięcia zachodzi konieczność wycinki 103 szt. drzew oraz 79 m2 krzewów kolidujących z przebudowywanymi drogami – informuje magistrat.
I jak podkreśla, „wycinka drzew będzie przeprowadzona poza okresem lęgowym. Jeżeli zajdzie potrzeba realizowania wycinki w okresie lęgowym ptaków zostanie ona poprzedzona wykonaniem inwentaryzacji ornitologicznej, która wskaże miejsca lęgowe lub określi ich brak”.
Wykonane zostaną zastępcze nasadzenia
W ramach działań minimalizujących za usuwane drzewa zostaną wykonane nasadzenia zastępcze w liczbie minimum 323 szt. drzew oraz 79 m2 krzewów. W obrębie przedsięwzięcia zaplanowano nasadzenie 57 drzew: 50 szt. z gatunku głóg jednoszyjkowy ‘Stricta’ przy Pl. Litewskim, ul. Wolborskiej i Rakowskiej oraz 7 szt. z gatunku wiśnia osobliwa ‘Umbraculifera’ przy Pl. Litewskim i ul. Wolborskiej.
Przy pasach drogowych planuje się posadzenie krzewów z gatunku tawuła japońska. Część nasadzeń, ze względu na brak miejsca w obrębie przedsięwzięcia, będzie zrealizowana przy ul. Wroniej. Będą tam posadzone drzewa: sosna czarna – 138 szt., brzoza brodawkowata – 115 szt., jabłoń ‘Ola’ – 13 szt.
Na istniejących drzewach niedziuplastych w obrębie ulic Wolborskiej i Rakowskiej po zrealizowaniu przedsięwzięcia zostaną umieszczone: 4 budki lęgowe typu A (bogatka, mazurek), 2 budki lęgowe typu A1 (modraszka), 2 budki lęgowe typu B (szpak, mazurek, wróbel).
Jak podkreśla Katarzyna Szokalska, dyrektor Biura Rozwoju Miasta i Inwestycji w Piotrkowie Trybunalskim, wszelkie prace związane z planowanym przedsięwzięciem zostaną wykonane tak, aby spowodować jak najmniejsze uciążliwości dla okolicznych mieszkańców i otaczającego środowiska naturalnego.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.