Budynek przy ul. Słowackiego 29a w Piotrkowie ma już blisko dustuletnią historię. Powstał wraz z kompleksem stacyjnym Drogi Żelaznej Warszawsko - Wiedeńskiej, którą w Piotrkowie uruchomiono w październiku 1846 r.
Była to stacja dystansowa pierwszej klasy z parowozownią i pomocniczymi warsztatami mechanicznymi. Budynek pod obecnym adresem Słowackiego 29a wzniesiono równocześnie ze stacją, jako pomieszczenie warsztatów.
ZOBACZ TAKŻE: Wyścigi samochodowe ulicami Piotrkowa. W 1984 roku rozegrano tu nieoficjalne zawody mistrzów Polski [ZDJĘCIA]
W 1859 r. urządzono na piętrze pokoje dla drużyn pociągowych nocujących na stacji. 1862 r. wydzielono lokale mieszkalne dla personelu. W 1869 r. podjeto rozbudowe stacji, zaplecza technicznego i socjalnego. W latach 1872-73 wybudowano nową noclegownię, a cały budynek warsztatowy adaptowano na cele mieszklane. W 1881 r. przeprowadzono kapitalny remont. W październiku 1914 r. budynek, podobnie jak inne obiekty na stacji, został spalony przez wycofujące sie wojska pruskie.W latach II wojny światowej większą część budynku przeznaczono na biura parowozowni i pomieszczenia dla drużyn pociągowych i trakcyjnych. Po 1945 r. pełnił funkcję budynku mieszkalno-biurowego Oddziału Trakcji, komisariat kolejowy milicji i lokal PZPR.
Prawdopodobnie pod koniec lat 60. biura lokomotywowni przeniesiono na stację towarową, a w budynku ponownie zaczęły dominować lokale mieszkalne.
ZOBACZ TAKŻE: Stacja towarowa w Piotrkowie to zabytkowe obiekty. Zamiast kolei budynki przejął handel [ZDJĘCIA]
Blisko 200 lat budynku przy Słowackiego
Budynek położony w centrum miasta, w czworoboku utworzonym przez ulice: POW, Słowackiego, Staszica i Wojska Polskiego, bezpośrednio przy torach stacji Piotrków Trybunalski, do których zwrócony jest frontem. Obiekt otoczony jest budynkami służbowymi PKP stacji osobowej.Murowany jest z cegły ceramicznej. Budynek jest dwukondygnacyjny na wysokim fundamencie, niepodpiwniczony, kryty czterospadowym dachem o małym nachyleniu. Elewacja frontowa jest symetryczna, z szerokim, trójprzesłowym środkowym ryzalitem, zwieńczonym trójkątnym frontonem, obwiedzionym gzymsem, z geometrycznym wzorem w tympanonie.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.