Sanktuarium Matki Bożej Trybunalskiej zostało ustanowione w kościele jezuitów, czyli kościele pod wezwaniem Franciszka Ksawerego w Piotrkowie. Tam trafił obraz, uważany za cudowny, który został ofiarowany Trybunałowi Koronnemu, jaki zbierał się przez dwa wieki w Piotrkowie.
Obraz Matki Bożej Trybunalskiej trafił do kościoła jezuitów dopiero w XIX wieku. Wcześniej jego stałym miejscem była najstarsza świątynia w mieście, czyli kościół farny pod wezwaniem św. Jakuba.
Stamtąd malowidło wynoszono na czas posiedzeń Trybunału Koronnego. Zabierane było wówczas do kaplicy sądowej mieszczącej się w Ratuszu, gdzie obradował sąd królewski.
ZOBACZ TAKŻE: Kuchnia więzienna w dawnym areszcie. Była elementem zabytkowej zabudowy kompleksu [ZDJĘCIA]
Matka Boża od królewskich sądów
Według opisów tego wydarzenia, po nabożeństwie w kościele farnym ruszała do Ratusza procesja, w której brali udział wszyscy deputaci razem z sędziami i tymi, którzy mieli sprawy złożone w sądzie, a także cały garnizon wojskowy dany do ochrony Trybunału. Obraz Matki Bożej Trybunalskiej niesiono pod baldachimem, a otaczały go tłumy wiernych.Podczas sesji Trybunału codziennie odprawiano mszę św. w intencji sprawiedliwych wyroków i przed wizerunkiem Matki Bożej czytano rotę przysięgi. Po zakończeniu kadencji obraz równie uroczyście powracał do fary, gdzie specjalnym nabożeństwem zamykano kolejną sesję Trybunału.
Tak działo się przez dwa wieki od 1578 roku do września 1792 roku, gdy rozpoczął urzędowanie ostatni Trybunał Koronny Rzeczypospolitej. Po drugim rozbiorze Polski obraz Matki Bożej Trybunalskiej nie trafił już do fary, ale został umieszczony w archiwum w Ratuszu.
Dopiero po 37 latach w roku 1829 umieszczono go w kościele pod wezwaniem św. Franciszka Ksawerego. Przeniesiono go uroczyście do świątyni i umieszczano w ołtarzu głównym.
ZOBACZ TAKŻE: Piotrkowski cyklodrom na Budkach. Był jedną z największych atrakcji miasta w XIX wieku [ZDJĘCIA]
Obraz włoskich mistrzów w Piotrkowie
Obraz najprawdopodobniej wyszedł spod pędzla włoskiego mistrza. Umiejscowiono czas jego powstania pomiędzy gotykiem i renesansem. Namalowano go na trzech sklejonych deskach olchowych i dodatkowo złączonych za pomocą łączników w formie tzw. podwójnych jaskółczych ogonów, po dwa na każde łączenie. Na tym podłożu znajduje się cienki, prawie przejrzysty, biały grunt. Na nim zaś cienka warstwa barwna, tzw. imprimatura w kolorze ciemnoszarym. Dopiero na niej wykonano właściwy malunek. Ten sposób malowania jest typowy dla szesnastowiecznego malarstwa cechowego.Pierwszej renowacji obrazu dokonano w 1868 r. Kolejnym zabiegom konserwatorskim poddano go w roku 1890 roku przy odnawianiu ołtarza. Następna interwencja była konieczna w roku 1900 drewniane podobrazie zostało zaatakowane przez szkodniki.
Podczas renowacji w 1949 r. usunięto z obrazu pochodzące z XVIII w. srebrne sukienki oraz wota umieszczane na nim od XVII do XX w.
Kolejnym zabiegom konserwatorskim obraz poddano w 1975 roku, przed planowanym jubileuszem 400-lecia Trybunału Koronnego. Wówczas przywrócono zabytkowi jego pierwotny wygląd i rozmiary. W 2000 r. podczas renowacji odsłoniono kwiatek, który w pierwotnej wersji malowidła trzymał w lewej ręce Jezus. Kolejną renowację przeprowadzono w 2006 roku. Wtedy ustalono, że prawdziwe złoto zastosowano jedynie przy malowaniu koron i berła.
26 maja 2006 roku w Warszawie papież Benedykt XVI dokonał koronacji obrazu. Korony dla Matki Bożej Trybunalskiej poświęcił Jan Paweł II w czasie audiencji generalnej 27 października 2004 roku w Watykanie.
2 marca 2007 r. dekretem Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów Matka Boża Trybunalska została ogłoszona patronką polskich parlamentarzystów.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.