Dawniej był tu budynek ekspedycji bagażowej. Budynek pod adresem Polskiej Organizacji Wojskowej 3b w Piotrkowie to jeden z charakterystycznych dla przemysłowej zabudowy obiektów, jakich cały kompleks powstał w XIX wieku wokół stacji w pobliżu torów Kolei Warszawsko - Wiedeńskiej.
Przez cały okres eksploatacji budynek pełnił tę samą funkcję, czyli był magazynem przesyłek ekspresowych i bagażowych, a później również pocztowych.
ZOBACZ TAKŻE: Komin fabryczny przy Sulejowskiej w Piotrkowie. Tyle zostało ze świetności przemysłowego kompleksu [ZDJĘCIA]
W kompleksie stacyjnej zabytkowej, zabudowy
Stację kolejową w Piotrkowie uruchomiono w 1846 roku, a w 1875 roku wzniesiono duży magazyn na stacji towarowej, a pierwszy magazyn towarowy przy obecnej ul. Słowackiego 27 przebudowano w 1879 r. na dom mieszkalny. Natomiast magazyn ekspresowy bagażowy wzniesiono prawdopodobnie na przełomie lat 80. i 90. XIX wieku.W październiku 1914 r. magazyn, podobnie jak inne obiekty stacji został spalony przez wycofujące się wojska pruskie. Przed 1963 rokiem w związku likwidacją toru, przy rampie skrócono okap dachu. Jego wsporniki i krokwie zostały obcięte, a zastrzały zlikwidowane. W latach 70. XX wieku budynek otynkowano.
W latach 1990-1991 odnowiono pokrycia dachu i obmurowanie dawnej rampy kolejowej. Wcześniej była to rampa wiszącą konstrukcją z desek na balach drewnianych. Urządzono też lokale dla kasy bagażowej. Roboty wykonał Zakład Budowlany Janusz Dorobek z Płocka.
Budynek jest położony па przedłużeniu peronu 1, bezpośrednio przy torach stacji Piotrków Trybunalski. Znajduje się około 50 m od dworca.
Wydłużony budynek parterowy, niepodpiwniczony z rampami bocznymi jest kryty dwuspadowym dachem o niejednakowych katach nachylenia połaci, z szerokimi okapami. Lica ścian podzielone wąskimi pilastrami. Obiekt o typowej architekturze przemysłowej i kolejowej.
ZOBACZ TAKŻE: "Pioma" w Piotrkowie produkowała dla górnictwa. To tu świętowano barbórkę [ZDJĘCIA]
Na Drodze Żelaznej Warszawsko -Wiedeńskiej
Kolejowa stacja w Piotrkowie Trybunalskim założona została przy Drodze Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej, pierwszej linii kolejowej w Królestwie Polskim, której inicjatorami budowy byli Henryk Łubieński (Wiceprezes Banku Polskiego) oraz przemysłowiec i kupiec Piotr Steinkeller.W styczniu 1835 r. została przedstawiona ogólna idea budowy drogi żelaznej między Warszawą a południową granicą Kongresówki. Było to ważne przedsięwzięcie, gdyż linia kolejowa miała m. in. łączyć górniczo-hutnicze Zagłębie Dąbrowskie z rolniczym centrum kraju. Trasę jej wytyczono przez region słabo rozwinięty gospodarczo a jej powstanie przyczyniło się do jego aktywizacji oraz do rozwoju położonych wzdłuż niej miast i wsi, np. Piotrkowa i Radomska.
Linia budowana była i oddawana do użytkowania odcinkami od 1844 r. - do kwietnia 1848 r. Uroczyste otwarcie ruchu kolejowego do Piotrkowa Trybunalskiego od strony Skierniewic nastąpiło 7 października 1846 r., a planowy ruch osobowy podjęto 11 października 1846 r. Przeszło miesiąc później 17 listopada otwarto odcinek Piotrków - Częstochowa, a od 1 grudnia rozpoczęto tu planowy ruch osobowy.
Podróż z Warszawy do Wiednia - z kilkoma przesiadkami - możliwa stała się 1 września 1848 r. W 1859 r. na linii kolejowej z Warszawy do Wiednia zaczęły kursować pierwsze pospieszne pociągi.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.