Budynek jaki umieszczono przy torach kolejowych nazywany był koszarami drogowymi i powstał już przy budowie stacji w Piotrkowie przy istniejącym do dziś przejeździe. Od lat siedemdziesiatych XIX wieku budynek był już określany jako mieszkalny. Między 1883 a 1887 rokiem obiekt rozbudowano przez dostawienie od zachodniej strony podpiwniczonej przybudówki z mieszkalnym poddaszem.
W październiku 1914 r. budynek podobnie jak inne obiekty na stacji został spalony przez wycofujące się wojska pruskie. Po 1918 r. obiekt służył jako dom mieszkalny. Po 1945 roku budynek został adaptowany na przedszkole kolejowe.
Po 1952 r. dwa szczytowe pomieszczenia od strony południowej zajęto na biura Rejonu Budynków PKP, a resztę lokali ponownie przeznaczono na mieszkania.
Po 1967 r. biura przeniesiono do hali byłej parowozowni, a budynek poddano w latach 1969-71 modernizacji zwiększając liczbę mieszkań.
ZOBACZ TAKŻE: Miejskie dworki przy Krakowskim Przedmieściu w Piotrkowie. To szlacheckie siedziby z czasów Trybunału [ZDJĘCIA]
Budynek typowy dla obiektów kolejowych
Budynek koszar drogowych to obiekt o prostej architekturze, typowej dla pierwszego okresu rozwoju kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, pozbawiony elementów zdobniczych.Podczas remontu kapitalnego budynku w latach 1969-71 zlikwidowano piece kaflowe, instalując lokalne c.o.Kolejne prace w 1990 r. wykonał Zakład Usług Budowlanych W. Wielogórski na podzlecenie Spółdzielni Rzemieślniczej Wielobranżowej z Piotrkowa.
Budynek położony przy skrzyżowaniu ul. Słowackiego z torami kolejowymi, ścianą wschodnią przylega bezpośrednio do torów stacji Piotrków Trybnalski. Do południowej elewacji przylegają schody kładki nad torami. Budynek na planie litery "L".
ZOBACZ TAKŻE: "Pioma" w Piotrkowie produkowała dla górnictwa. To tu świętowano barbórkę [ZDJĘCIA]
Na Drodze Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej
Kolejowa stacja w Piotrkowie Trybunalskim założona została przy Drodze Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej, pierwszej linii kolejowej w Królestwie Polskim, której inicjatorami budowy byli Henryk Łubieński (Wiceprezes Banku Polskiego) oraz przemysłowiec i kupiec Piotr Steinkeller.W styczniu 1835 r. została przedstawiona ogólna idea budowy drogi żelaznej między Warszawą a południową granicą Kongresówki. Było to ważne przedsięwzięcie, gdyż linia kolejowa miała m. in. łączyć górniczo-hutnicze Zagłębie Dąbrowskie z rolniczym centrum kraju.
Trasę wytyczono przez region słabo rozwinięty gospodarczo, a powstanie kolei przyczyniło się do jego aktywizacji oraz do rozwoju położonych wzdłuż niej miast i wsi, np. Piotrkowa i Radomska.
Linia budowana była i oddawana do użytkowania odcinkami od 1844 r. - do kwietnia 1848 r. Uroczyste otwarcie ruchu kolejowego do Piotrkowa Trybunalskiego od strony Skierniewic nastąpiło 7 października 1846 r., a planowy ruch osobowy podjęto 11 października 1846 r.
Przeszło miesiąc później 17 listopada otwarto odcinek Piotrków - Częstochowa, a od 1 grudnia rozpoczęto tu planowy ruch osobowy.
Podróż z Warszawy do Wiednia - z kilkoma przesiadkami - możliwa stała się 1 września 1848 r. W 1859 r. na linii kolejowej z Warszawy do Wiednia zaczęły kursować pierwsze pospieszne pociągi.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.