reklama

Dziurawe drogi w Piotrkowie. Uszkodziłeś samochód? Możesz domagać się odszkodowania

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Dziurawe drogi w Piotrkowie. Uszkodziłeś samochód? Możesz domagać się odszkodowania - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Okres po zimie nie jest łaskawy dla piotrkowskich kierowców. Często właściciele samochodów muszą borykać się ze szkodami wyrządzonymi przez dziury w jezdniach. Wiele osób nie wie jednak, że może domagać się odszkodowania od zarządcy drogi. Jak wygląda procedura?
reklama

Pęknięcia i wyrwy w drogach po zimie to nic zaskakującego. Jednak z roku na rok stan niektórych piotrkowskich ulic stale się pogarsza. Można przytoczyć tutaj wygląd nawierzchni na ul. Krakowskie Przedmieście lub ul. Roosevelta. Przysparzają one problemów wielu kierowcom. Dziury w jezdni sięgają nawet kilku centymetrów i mogą poważnie uszkodzić pojazd. Obowiązek utrzymania drogi w dobrym stanie spoczywa na jej zarządcy. Dlatego są oni zobowiązani wypłacić odszkodowanie za straty poniesione na felernej drodze. Jeśli doszło do uszkodzenia samochodu przez dziurę w jezdni trzeba wiedzieć, w czyjej gestii jest dbanie o daną drogę.

W zależności od rodzaju jezdni drogami zarządzają inne instytucje:

  • Drogi gminne (sześciocyfrowe oznaczenie z wyróżnikiem województwa) – wójt, burmistrz, prezydent
  • Drogi powiatowe (czterocyfrowe oznaczenie z wyróżnikiem województwa) – zarząd powiatu
  • Drogi wojewódzkie (trzycyfrowe oznaczenie) – zarząd województwa
  • Drogi krajowe (jedno lub dwucyfrowe) - Generalny Inspektor Dróg Krajowych i Autostrad
W przypadku dróg piotrkowskich należy zgłosić się więc do Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.

- Takie zgłoszenie szkody jest niezwłocznie przekazywane do naszego ubezpieczyciela, który prowadzi całe postępowanie likwidacyjne. Zaznaczam, że ZDiUM nie podejmuje decyzji w tym zakresie, a jedynie bierze czynny udział w postępowaniu jako ubezpieczony podmiot, potencjalnie odpowiedzialny za szkodę – informuje Renata Jarzębowska, kierownik Działu Decyzji Administracyjnych w ZDiUM.

Jakie dokumenty są potrzebne?

Kierowca musi udowodnić, że jechał przepisowo, a zdarzeniu nie mógł zapobiec. Trzeba wykonać dokumentację fotograficzną. Z pewnością nagrania będą pomocne przy zgłoszeniu. Szkodę należy zgłosić osobiście, korespondencyjnie bądź przez e-puap.

- To ubezpieczyciel podejmuje decyzję, czy będą oględziny, czy też wystarczy dokumentacja fotograficzna wykonana przez poszkodowanego – dodaje Renata Jarzębowska.

Na stronie piotrkowskiego ZDiUM-u dostępny jest formularz zgłoszenia szkody. Jak się okazuje, kierowcy ubiegają się o odszkodowania:

- W tym roku, jak i w latach poprzednich, mieliśmy zgłoszenia szkód – decyzje są różne, tj. przyznawane są odszkodowania, ale są też decyzje odmowne – mówi Renata Jarzębowska.

Czy trzeba wzywać służby?

Podstawą do otrzymania odszkodowania jest udowodnienie winy zarządcy drogi. Dlatego warto wezwać odpowiednie służby i w dokumentacji zawrzeć protokół sporządzony przez policję. Może się to okazać kluczowe podczas rozstrzygania sprawy. Nie mniej jednak notkę można wykonać też samodzielnie. Musi zawierać czas i miejsce zdarzenia, dokładny jego przebieg, a także opis uszkodzenia i nawierzchni, przez którą do szkody doszło.

Różne sytuacje zdarzają się na drogach, ale często to po zimie nawierzchnie są w kiepskim stanie. Dlatego warto wiedzieć, że osoba poszkodowana ma prawo zgłosić roszczenie do zarządcy drogi.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama