reklama
reklama

Rewolucja w egzaminach na prawo jazdy! Egzamin praktyczny czeka duża zmiana

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: KCI

Rewolucja w egzaminach na prawo jazdy! Egzamin praktyczny czeka duża zmiana - Zdjęcie główne

Rewolucja w egzaminach na prawo jazdy! Kontrowersyjna część egzaminu zostanie wycofana? | foto KCI

Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościTrudno o zgodę, gdy tradycja zderza się z nowoczesnością. Zwłaszcza gdy chodzi o bezpieczeństwo i skuteczność kształcenia nowych kierowców. Dyskusja na temat konieczności reformy egzaminów na prawo jazdy ponownie rozgrzewa opinię publiczną.
reklama

Polska jako jedyny kraj Unii Europejskiej wciąż rozpoczyna egzamin praktyczny od zadań wykonywanych na placu manewrowym. To, co u nas jest obowiązkiem, w innych państwach już dawno uznano za zbędny relikt przeszłości. Fakt ten coraz częściej staje się przedmiotem debat, także na szczeblu parlamentarnym i eksperckim.

Już w 2024 roku Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło zamówienie publiczne na raport, który miał analizować europejskie rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa ruchu i metod egzaminowania. Dokument, zatytułowany „Analiza istniejących rozwiązań w wybranych obszarach bezpieczeństwa ruchu drogowego w niektórych krajach członkowskich UE”, ogłoszono 7 listopada 2024 roku. Celem raportu miało być porównanie systemów szkoleniowych oraz ocena zasadności polskiego modelu.

reklama

Do dziś jednak nie upubliczniono żadnych wyników ani wniosków z tej analizy. Brak informacji zaniepokoił posłów Polskiego Stronnictwa Ludowego, Wiesława Różyńskiego i Adama Dziedzica, którzy zdecydowali się interweniować.

Poselska inicjatywa i niewygodne pytania

W lutym 2025 roku parlamentarzyści skierowali do ministra infrastruktury interpelację, w której stwierdzają jednoznacznie: „System ten jest w Polsce przestarzały, a jego korzenie sięgają lat 60. ubiegłego wieku, kiedy ruch drogowy był w naszym kraju znikomy. Czasy jednak dawno się zmieniły i konieczne jest wprowadzenie odpowiednich zmian”.

W dokumencie domagają się odpowiedzi na konkretne pytania:

reklama

  • Czy ministerstwo otrzymało już zamówiony raport?
  • Jakie są jego główne wnioski?
  • Czy planowane są reformy, a jeśli tak, to kiedy?

Jak dotąd resort nie udzielił żadnej odpowiedzi. Sprawa pozostaje otwarta.

Plac manewrowy – obciążenie czy fundament?

Plac manewrowy od dekad stanowi pierwszy etap egzaminu praktycznego. Obecnie kandydaci muszą wykonać trzy zadania: przygotować pojazd do jazdy (ustawienie fotela i lusterek), przejechać łukiem do przodu i tyłu oraz zatrzymać się w wyznaczonym miejscu, a także ruszyć na wzniesieniu. Choć brzmi to nieskomplikowanie, wielu kursantów właśnie na tym etapie kończy swoją próbę. Szacuje się, że 30 procent kandydatów nie przechodzi dalej.

reklama

Tymczasem w rzeczywistym ruchu liczy się coś więcej niż „odtworzenie” schematu. Potrzeba refleksu, umiejętności przewidywania i elastycznego reagowania na sytuacje.

Mechaniczna nauka kontra elastyczne myślenie

Krytycy obecnego systemu podkreślają, że przygotowanie do egzaminu sprowadza się często do wyuczenia konkretnych ruchów i manewrów, które w rzeczywistym ruchu nie mają praktycznego znaczenia. Liczba obrotów kierownicą, zapamiętane punkty odniesienia i schematy – to wszystko może dać złudne poczucie opanowania pojazdu.

„Założenia CIECA zdaje się potwierdzać praktyka i umiejętności młodych kierowców, zwłaszcza z mniejszych miejscowości, którzy nie potrafią odnaleźć się podczas jazdy w dużym natężeniu ruchu” – zauważają autorzy interpelacji.

reklama

Czas na model europejski?

Organizacja CIECA, zrzeszająca europejskie instytucje egzaminujące, już od lat podkreśla, że ćwiczenia na placu manewrowym nie poprawiają znacząco umiejętności kandydatów. Zdecydowanie lepsze efekty daje nauka w warunkach rzeczywistego ruchu drogowego, gdzie trzeba podejmować szybkie decyzje, obserwować otoczenie i reagować na dynamiczne zmiany.

Brak takiego doświadczenia szczególnie widoczny jest u młodych osób z małych miejscowości, które często nie mają okazji uczyć się jazdy w korkach, na rondach czy przy dużym natężeniu ruchu.

Niezbędna zmiana czy pochopny krok?

Czy likwidacja placu manewrowego rozwiąże problem? Niekoniecznie. Choć wiele wskazuje na to, że zmiana jest potrzebna, wprowadzenie nowego systemu wymagałoby głębokiej restrukturyzacji. Nowe programy nauczania, przeszkolenie instruktorów, przystosowanie egzaminów i zmiana przepisów – to wyzwania, których nie da się zrealizować z dnia na dzień.

Znalezienie równowagi między bezpieczeństwem a nowoczesnością może być kluczem do skutecznej reformy. Na razie jednak decydenci milczą, a kursanci wciąż muszą zmierzyć się z egzaminem, który coraz częściej uznaje się za oderwany od realiów drogowych XXI wieku.

WORD Piotrków Trybunalski

Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Piotrkowie Trybunalskim mieści się przy ul. Glinianej 17. To właśnie tam odbywają się egzaminy na prawo jazdy, a także działa Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów. Biuro Obsługi Klienta oraz sekretariat funkcjonują od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:30 do 15:30 (lub do 16:00 – w zależności od źródła). Zapisy na egzamin prowadzone są telefonicznie pod numerem 44 646 72 04 w godzinach 8:00–15:00. Stacja Kontroli Pojazdów przyjmuje klientów zarówno w dni powszednie, jak i w soboty, w godzinach od 8:00 do 16:00. Dodatkowych informacji udziela sekretariat pod numerem 44 646 68 73.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
logo