Kompleksowe prace torowe
W ramach prac przeprowadzono m.in. wymianę podtorza, oczyszczenie i uzupełnienie tłucznia oraz punktową wymianę szyn i podkładów. Zmodernizowano również nawierzchnię torową w rejonie przejazdów w Woli Moszczenickiej i Jarostach – wymieniono płyty przejazdowe, położono nową warstwę asfaltu i wykonano odwodnienie.
Prace prowadzono przy użyciu specjalistycznego sprzętu dużej wydajności – w tym maszyny AHM 800R, która umożliwia zintegrowaną wymianę podtorza bez konieczności demontażu torów.
– Dzięki zastosowaniu tej technologii skróciliśmy czas prac i ograniczyliśmy ich wpływ na ruch pociągów – podkreśla Adam Adamski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Łodzi, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Infrastruktura gotowa na wyższe prędkości
Modernizacja odcinka między Babami a Piotrkowem Trybunalskim nie tylko zabezpiecza ciągłość ruchu na tej trasie, ale również stanowi przygotowanie do przyszłych inwestycji. Utrzymany został stan techniczny pozwalający na przejazdy z prędkością 120 km/h, a infrastruktura jest gotowa na ewentualne podniesienie prędkości do 160 km/h. Bez przeprowadzonych prac konieczne byłoby wprowadzenie ograniczeń prędkości w najbliższych latach.
W III kwartale 2025 r. zaplanowano jeszcze wymianę pojedynczych rozjazdów na stacjach Baby, Piotrków Trybunalski i Rozprza – to ostatni etap modernizacji układów torowych na tym fragmencie trasy.
Część szerszego planu dla regionu
Zakończony projekt to jeden z elementów szerszego programu poprawy infrastruktury kolejowej w regionie łódzkim. W latach 2022–2024 przeprowadzono już m.in. modernizację przystanku Wolbórka, remont pięciu przejazdów kolejowo-drogowych oraz naprawę torów głównych dodatkowych w stacjach Piotrków Trybunalski i Gorzkowice. Łączna wartość tych działań wyniosła ok. 7,4 mln zł.
Co dalej?
Kolejnym etapem prac na linii nr 1 będzie modernizacja odcinka Koluszki – Częstochowa, realizowana w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Projekt, prowadzony przez spółkę PNUiK Kraków, zakłada podniesienie prędkości na tym odcinku do 160 km/h, co dodatkowo zwiększy atrakcyjność kolei jako środka transportu w centralnej Polsce.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.