reklama
reklama

Kolejne odcinkowe kontrole prędkości w regionie łódzkim. Wiemy gdzie i kiedy ruszą

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: TuŁódź/KCI

Kolejne odcinkowe kontrole prędkości w regionie łódzkim. Wiemy gdzie i kiedy ruszą - Zdjęcie główne

Kolejne odcinkowe kontrole prędkości w regionie łódzkim. Wiemy gdzie i kiedy ruszą | foto TuŁódź/KCI

Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościSystematyczne rozszerzanie sieci odcinkowych pomiarów średniej prędkości to jeden z priorytetów Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD). Tym razem nowe instalacje pojawią się na terenie województwa łódzkiego, a konkretnie na kluczowym fragmencie autostrady A1. To kontynuacja ogólnopolskiego projektu rozbudowy nadzoru nad ruchem drogowym – zgodnie z planami, w całym kraju ma powstać 43 nowych systemów tego typu. Co szczególnie istotne, jak potwierdza GITD, „wszystkie znajdują się na autostradzie A1”.
reklama

W Łódzkiem pojawią się przynajmniej dwa nowe odcinki odcinkowego pomiaru prędkości, a kolejne dwa są uwzględnione na liście rezerwowej. Dotyczą one wyłącznie autostrady A1, jednej z najruchliwszych tras w kraju. Planowane lokalizacje są następujące:

  • Węzeł Piotrków Trybunalski Południe – węzeł Kamieńsk – długość odcinka: ok. 19 km
  • Węzeł Kutno – węzeł Piątek – długość odcinka: ok. 18 km
  • (rezerwowy) Węzeł Kamieńsk – węzeł Radomsko – długość odcinka: ok. 15 km
  • (rezerwowy) Węzeł Łódź-Wschód – Łódź-Górna – długość odcinka: ok. 7 km

Na opublikowanych mapach zaznaczono zatwierdzone odcinki kolorem czerwonym, a rezerwowe czarnym. Zastosowana kolorystyka pozwala kierowcom już teraz zorientować się, gdzie mogą spodziewać się nowych urządzeń kontrolnych.

reklama

Jasny harmonogram – czas realizacji 76 tygodni

Wykonawca, który podpisał umowę z GITD, ma dokładnie 76 tygodni na zaprojektowanie, montaż oraz uruchomienie nowych systemów. Termin ten obejmuje zarówno fizyczne zainstalowanie kamer i rejestratorów, jak i wdrożenie połączenia z centralną bazą danych, testy, legalizację systemów oraz rozpoczęcie egzekwowania przepisów.

W praktyce oznacza to, że nowe urządzenia powinny zacząć działać najpóźniej w połowie 2026 roku. To istotna informacja zarówno dla kierowców, jak i służb drogowych planujących inne modernizacje w tym okresie.

reklama

Gdzie w Łódzkiem już działa pomiar?

Na terenie województwa łódzkiego działa już sześć odcinkowych pomiarów prędkości, zlokalizowanych zarówno na drogach krajowych, jak i na autostradzie. Oto ich szczegółowa lista:

  • Złota, gm. Głuchów (DK72) – długość: ok. 3 km, ograniczenie prędkości: 50 km/h
  • Bychlew, gm. Pabianice (DK485) – długość: ok. 2 km, limit: 50 km/h
  • Biała Pierwsza, gm. Biała (DK74) – długość: ok. 4 km, limit: 50 km/h
  • Tomaszów Mazowiecki (DK48) – długość: ok. 2 km, limit: 50 km/h
  • Złota – drugi odcinek (DK72) – długość: ok. 3 km, limit: 50 km/h
  • Siemionki – MOP Strzelce (A1) – długość: ok. 14 km, limit: 140 km/h dla pojazdów osobowych i 80 km/h dla ciężarówek

Nowe urządzenia planowane na A1 mają więc uzupełnić już funkcjonującą infrastrukturę i objąć dłuższe odcinki jednej z najbardziej ruchliwych dróg w kraju.

reklama

Jak działa odcinkowy pomiar średniej prędkości?

Odcinkowy pomiar prędkości opiera się na rejestracji czasu wjazdu i wyjazdu pojazdu z określonego odcinka. Na podstawie różnicy czasu przejazdu system wylicza średnią prędkość, jaką poruszał się pojazd. Jeśli wynik przekracza dopuszczalny limit, kierowca otrzymuje automatycznie mandat i punkty karne – bez udziału funkcjonariusza.

Rozliczanie odbywa się w sposób jednolity, zgodnie z obowiązującą w Polsce taryfikacją mandatów:

  • do 10 km/h – 50 zł i 1 punkt karny
  • 11–15 km/h – 100 zł i 2 punkty
  • 16–20 km/h – 200 zł i 3 punkty
  • 21–25 km/h – 300 zł i 5 punktów
  • 26–30 km/h – 400 zł i 7 punktów
  • 31–40 km/h – 800 zł (lub 1600 zł w przypadku recydywy) i 9 punktów
  • 41–50 km/h – 1000 zł (2000 zł recydywa) i 11 punktów
  • 51–60 km/h – 1500 zł (3000 zł recydywa) i 13 punktów
  • 61–70 km/h – 2000 zł (4000 zł recydywa) i 14 punktów
  • powyżej 70 km/h – 2500 zł (5000 zł recydywa) i 15 punktów

W odróżnieniu od klasycznych fotoradarów punktowych, które rejestrują tylko chwilowe przekroczenie prędkości, odcinkowy pomiar uwzględnia cały przejazd przez dany odcinek drogi. Dzięki temu system skutecznie eliminuje popularne wśród kierowców praktyki „zwalniania na chwilę”.

reklama

Pozytywny wpływ na bezpieczeństwo

Zastosowanie tego typu systemów przynosi szereg korzyści dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. Przede wszystkim wymusza na kierowcach utrzymywanie stałej, dozwolonej prędkości na dłuższym dystansie. To z kolei poprawia płynność ruchu, eliminuje gwałtowne hamowanie oraz przyspieszanie i ogranicza ryzyko kolizji czy poważnych wypadków.

Autostrada A1, jako jedna z najważniejszych tras tranzytowych, zyska dzięki temu spójniejszy nadzór nad prędkością, co powinno przełożyć się na większe bezpieczeństwo zarówno dla mieszkańców regionu, jak i kierowców podróżujących przez środek kraju.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
logo