Kładka nad torami kolejowymi w Piotrkowie, choć wrosła w pejzaż miasta, wcale nie jest tak wiekowa jak sama linia kolejowa. Droga Żelazna Warszawsko - Wiedeńska zbudowana została w Piotrkowie 1846 roku. Tory przecięły obecną ulicę Słowackiego, która nosiła dawniej nazwę ulicy Kaliskiej. Zbudowano na niej przejazd, ale przejścia dla pieszych między peronami już nie. Taką możliwość dała dopiero kładka, która powstała w 1979 roku.
Kładka nad torami kolejowymi w Piotrkowie to prezent, jaki miasto otrzymało od sąsiedniego wówczas województwa częstochowskiego. Przejście zamontowało Przedsiębiorstwo Budowlano-Montażowe z Częstochowy, a obiekt sprowadzono do Piotrkowa w częściach. Zmontowano je na miejscu w sierpniu 1979 roku. Tuż przed dożynkami planowanymi na 9 września.
ZOBACZ TAKŻE: "Pioma" w Piotrkowie produkowała dla górnictwa. To tu świętowano barbórkę [ZDJĘCIA]
Centralne dożynki w 1979 roku w Piotrkowie
Kładka przy Słowackiego to nie jedyna pamiątka po gwałtownym przyspieszeniu rozbudowy miasta przed Centralnym świętem Plonów. Centralne dożynki w 1979 roku w Piotrkowie Trybunalskim były wydarzeniem, które miało spowodować rozwój województwa piotrkowskiego, które powstało zaledwie kilka lat wcześniej.Na przyjęcie gości z całej Polski i najwyższych władz państwowych i partyjnych, miasto zostało specjalnie przygotowane. Nie tylko przebudowano ulice, ale nawet wybudowano nowe osiedla mieszkaniowe. Specjalnie na dożynki rozbudowany został także stadion.
Przygotowania do centralnych dożynek trwały przez dziewięć miesięcy. Decyzję o tym, że uroczystości odbędą się we wrześniu, ogłoszono w styczniu 1979 roku.
Na Centralne Święto Plonów w mieście powstawały osiedla mieszkaniowe: Słowackiego, które nazwano wówczas XXXV-lecia PRL oraz Łódzka-Wysoka. Powstała także miejska ciepłownia przy ul. Orlej. W tym czasie powstała dwupasmówka: ul. Armii Krajowej. Na dożynki wybudowano śródmiejski amfiteatr, Wioskę Wikingów oraz właśnie kładkę nad torami kolejowymi przy ul. Słowackiego.
ZOBACZ TAKŻE: Huta szkła "Kara" w Piotrkowie nie przetrwała zmian w gospodarce. Następcy też nie mieli szczęścia [ZDJĘCIA]
Stacja kolei warszawsko - wiedeńskiej w Piotrkowie
Stacja kolejowa nad peronami której rozciąga się kładka, pod względem rozplanowania dzieli się na dwie części: starą stację "wiedeńską" i nową towarową. Na starej jest budynek dworcowy z zabytkową drewnianą wiatą peronową, budynek dawnej spedycji bagażowej i dwa budynki obecnie wykorzystywane handlowo. Po drugiej stronie torów jest między innymi stare zaplecze techniczne z dawnym warsztatem w narożniku którego znajduje się wieża wodna, parowozownia bez obrotnicy.Na peron 2 na stacji Piotrków Trybunalski dostać się można tylko kładką albo wzdłuż ul. Słowackiego, ale wejście na peron i przejście wzdłuż ulicy zamykane jest rogatkami.
W części towarowej znajduje się nowa druga lokomotywownia z obrotnicą i wieżą wodną z drugiej połowy lat 20-tych XX w. Wieża wodna znajduje się na tyłach budynku pracowników kolejowych tak zwanego "Pekinu" obok lokomotywowni.
Linia kolejowa przez Piotrków budowana była i oddawana do użytkowania odcinkami od 1844 r. - do kwietnia 1848 r. Uroczyste otwarcie ruchu kolejowego do Piotrkowa Trybunalskiego od strony Skierniewic nastąpiło 7 października 1846 r., a planowy ruch osobowy podjęto 11 października 1846 r. 17 listopada otwarto odcinek Piotrków - Częstochowa, a od 1 grudnia rozpoczęto tu planowy ruch osobowy. Podróż z Warszawy do Wiednia - z kilkoma przesiadkami - możliwa stała się 1 września 1848 r.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.