reklama
reklama

Co zrobić, żeby nie dostać mandatu z odcinkowego pomiaru i fotoradaru? Mamy sprawdzony sposób

Opublikowano:
Autor:

Co zrobić, żeby nie dostać mandatu z odcinkowego pomiaru i fotoradaru? Mamy sprawdzony sposób - Zdjęcie główne

Co zrobić, żeby nie dostać mandatu z odcinkowego pomiaru i fotoradaru? Mamy sprawdzony sposób

Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościWspółczesna infrastruktura drogowa w Polsce podlega dynamicznym zmianom, a jednym z ich głównych celów jest skuteczniejsze egzekwowanie przepisów ruchu drogowego. Rozwój technologii umożliwia coraz precyzyjniejszą kontrolę nad zachowaniem kierowców – nie tylko w punktach pomiaru, ale także na całych odcinkach dróg. Szczególnie województwo łódzkie stało się obszarem, gdzie nowe metody nadzoru są wdrażane z dużą intensywnością. Mandaty, punkty karne, rosnące kary i złożone systemy pomiarowe stawiają kierowców przed koniecznością większej ostrożności. Jak nie popełnić kosztownego błędu?
reklama

Odcinkowy pomiar prędkości (OPP) to system mierzący średnią prędkość pojazdu między dwoma punktami – początkowym i końcowym. Urządzenia rejestrują czas przejazdu, a system oblicza wynik i porównuje go z dopuszczalną prędkością. Jeśli jest ona przekroczona, kierowca otrzymuje mandat.
„Sposób na uniknięcie mandatu za odcinkowy pomiar prędkości jest banalnie prosty. Trzeba po prostu jechać zgodnie z przepisami.”
Pomimo tej prostej zasady wielu kierowców nieświadomie popełnia wykroczenia – szczególnie tam, gdzie ograniczenia są inne niż zazwyczaj. Przykładowo: autostrada A4 pod Wrocławiem ma limit 110 km/h, a nie standardowe 140 km/h.

reklama

Trasy objęte OPP w regionie łódzkim

  • Tomaszów Mazowiecki – DK48
  • Złota – DK72
  • Kluk – DK74
  • DW485 – Pabianice–Bełchatów
  • Biała Pierwsza – DK74
  • Kluki – DK74
  • Mokra Prawa – DK70
  • A1 – Strzelce–Siemionki (uruchomiony w listopadzie 2024 r.)

Spryt kontra system

Niektórzy kierowcy uważają, że system można przechytrzyć. Starają się rozpędzić na początku odcinka i zwolnić pod koniec, by „wyrównać” średnią.
„Oczywiście, że tak, ale nie ma to większego sensu. Można pojechać bardzo szybko, wyraźnie wyżej niż obowiązujące ograniczenie prędkości, ale potem... trzeba mocno zwolnić i przez dłuższy odcinek jechać wolno, poniżej ograniczenia.”
To ryzykowna praktyka – może prowadzić do zatorów i wypadków, a dodatkowo system nadal może zarejestrować przekroczenie.

reklama

Aplikacje nawigacyjne, takie jak Google Maps czy Yanosik, pełnią dziś funkcję asystenta kierowcy. Informują o lokalizacji fotoradarów, systemów OPP, ograniczeniach prędkości, a nawet obliczają średnią prędkość na kontrolowanych odcinkach. Dzięki temu można szybko zareagować, zwolnić i uniknąć mandatu.

Aktualny taryfikator mandatów

Od 2025 roku obowiązuje surowszy taryfikator:
• do 10 km/h – 50 zł i 1 punkt
• 11–15 km/h – 100 zł i 2 punkty
• 16–20 km/h – 200 zł i 3 punkty
• 21–25 km/h – 300 zł i 5 punktów
• 26–30 km/h – 400 zł i 7 punktów
• 31–40 km/h – 800 zł (1600 zł w recydywie) i 9 punktów
• 41–50 km/h – 1000 zł (2000 zł w recydywie) i 11 punktów

reklama

W przypadku recydywy kary sięgają nawet 5000 zł.

Oznakowanie w ogniu krytyki

System OPP działa sprawnie technicznie, jednak kierowcy coraz częściej zgłaszają zastrzeżenia do oznakowania.

„Wielu kierowców wskazuje na problem na odcinkowych pomiarach prędkości. Ich oznakowanie wcale nie ułatwia przepisowej jazdy. Czasem kierowcy łamią przepisy nieświadomie, a potem dostają mandaty.”

Często brakuje znaków ostrzegających o początku i końcu pomiaru lub są one niewidoczne.

Fotoradary nowej generacji

Na szczególną uwagę zasługują urządzenia Mesta Fusion RN. Są to fotoradary monitorujące do 32 pojazdów jednocześnie na ośmiu pasach ruchu. Oprócz prędkości rejestrują także inne wykroczenia: jazdę na zderzaku, nieprawidłowe wyprzedzanie czy blokowanie pasa.

reklama

Zamontowano je m.in. w:

  • Łodzi – al. Palki
  • Poniatowie – DK12

Województwo łódzkie – lider w monitoringu

Łódzkie pod pełną kontrolą
Województwo łódzkie jest jednym z regionów szczególnie intensywnie objętych systemami nadzoru ruchu drogowego. Obecnie funkcjonuje tu rozbudowana sieć fotoradarów i odcinkowych pomiarów prędkości, a już niebawem pojawią się kolejne urządzenia.

Nowe fotoradary – lipiec 2026
W ramach rozbudowy infrastruktury GITD planuje zamontować w regionie trzy nowe fotoradary:
• Strzelce – DK60 (powiat kutnowski)
• Żurawieniec – DK60 (powiat pabianicki)
• Emilia – S14 (powiat zgierski, lokalizacja rezerwowa)

Fotoradary stacjonarne
• Aleksandrów Łódzki – droga krajowa 72, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 40 km/h
• Bedlno (pow. kutnowski) – droga krajowa 92, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Białynin (pow. skierniewicki) – droga krajowa 72, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Blok Dobryszyce (pow. radomszczański) – droga krajowa 91, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Głowno (pow. zgierski) – droga krajowa 14, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Inowłódz (pow. tomaszowski) – droga krajowa 48, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Kamieńsk (pow. radomszczański) – droga krajowa 91, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Kietlin (pow. radomszczański) – droga krajowa 42, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Kutno – droga krajowa 92 (ul. Sklęczkowska), Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 70 km/h
• Lubień (pow. łęczycki) – droga krajowa 91, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 70 km/h
• Łódź – al. Włókniarzy/Lewa – Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Łódź – ul. Pabianicka 190 – Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 70 km/h
• Łódź – al. Palki/Smutna – Mesta Fusion RN, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Łódź – al. Jana Pawła II 77 – Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Łódź – al. Włókniarzy 200 – Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Osjaków (pow. wieluński) – droga krajowa 74, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Ozorków – droga krajowa 91, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 70 km/h
• Paradyż – droga krajowa 74, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Plecka Dąbrowa (pow. kutnowski) – droga krajowa 92, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Piwki (pow. kutnowski) – droga krajowa 60, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 70 km/h
• Poniatów (pow. piotrkowski) – droga krajowa 12, Mesta Fusion RN, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Radomsko – ul. Narutowicza 207 – droga krajowa 91, Fotorapid CM, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Radomsko – ul. Brzeźnicka 149 – droga krajowa 42, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Sierakowice Prawe (pow. skierniewicki) – droga krajowa 70, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Słomków Mokry (pow. sieradzki) – droga krajowa 12, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Słowik (pow. zgierski) – droga krajowa 91, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Spała (pow. tomaszowski) – droga krajowa 48, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Sulejów (pow. piotrkowski) – droga krajowa 12, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Tuszyn (pow. łódzki wschodni) – droga krajowa 91, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Wojszyce (pow. kutnowski) – droga krajowa 92, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Wola Zaradzyńska (pow. pabianicki) – droga krajowa 71, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Zgierz – ul. Łódzka 41 – Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h

Odcinkowe pomiary prędkości (OPP)
• Biała Pierwsza (pow. wieluński) – droga krajowa 74, OPP, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Kluki (pow. bełchatowski) – droga krajowa 74, OPP, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Tomaszów Mazowiecki – droga krajowa 48 (ul. Wysoka i Piaskowa), OPP, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Złota (pow. skierniewicki) – droga krajowa 72, OPP, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Droga wojewódzka 485 (Pabianice–Bełchatów) – OPP, ograniczenie prędkości: 50 km/h

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
logo