Pomysł wybudowania skrzyżowania dwupoziomowego na przejeździe kolejowym w Piotrkowie nie jest nowy. Sprawa ta powraca co jakiś czas, do tej pory bez skutków. W 2024 roku PKP Polskie Linie Kolejowe prowadziła nabór wniosków do konkursu, w ramach którego realizowane są właśnie takie inwestycje. Temat ten został poruszony podczas majowej sesji rady miasta. Jak się okazuje, piotrkowski urząd miał nie wystąpić z żadnym wnioskiem w sprawie tego dofinansowania. Do tej kwestii odniósł się radny Przemysław Winiarski.
- Skąd ta opieszałość? Czy mamy za dużo pieniędzy, że nie chcemy korzystać z tych programów, czy nie potrzebujemy wiaduktu kolejowego np. na ulicy Rolniczej? Czy nie potrzebujemy tunelu na ul. Słowackiego i współczesnych rozwiązań dla przejścia między peronami na piotrkowskim dworcu? – podniósł temat radny Przemysław Winiarski.
Nabór do I etapu programu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe” upłynął 5 lutego 2025 r. Projekt ten skierowany jest do jednostek samorządu terytorialnego i ma na celu, jak nazwa wskazuję, poprawę bezpieczeństwa. Do pytania radnego Winiarskiego odniósł się prezydent Wiernicki.
- Obracamy się w ramach możliwości naszego budżetu, czyli robimy to, na co nas stać. Składanie wniosków o dotacje wiąże się z tym, że musimy mieć przygotowaną dokumentację. Większość tych dokumentacji obejmuje, np. PFU, koncepcje albo pełny projekt. Każda z tych rzeczy dość dużo kosztuje, mówimy o samym zaprojektowaniu tego typu infrastruktury. W tym roku bardzo dużo projektujemy i budżet na rok 2025 nie obejmował projektowania m.in. przejazdów kolejowych w porozumieniu z PKP - powiedział prezydent Juliusz Wiernicki.
Czy temat ma jednak szansę na rozwiązanie w przyszłości?
- Nie wykluczamy, że będziemy próbowali gdzieś znaleźć te środki, wygospodarować na kolejne projekty, ale nie możemy robić wszystkiego na raz – dodał prezydent.
Gdzie mógłby powstać wiadukt/tunel w Piotrkowie?
Na przestrzeni lat pojawiały się doniesienia o pomyśle realizacji takiej inwestycji. Nigdy jednak do niej nie doszło. W przypadku ul. Słowackiego miałaby być zbyt inwazyjna.
- Przypomnę, że z 8 lat temu opracowaliśmy taką koncepcję, która do bardzo podobnego konkursu miała być składana, jeżeli chodzi o przejazd w ciągu ulicy Słowackiego. Odstąpiono wówczas od składania wniosków, gdyż z tej koncepcji wyszło, że musielibyśmy zburzyć kilka budynków w centrum miasta, aby umożliwić wykonanie tam tunelu – powiedziała Katarzyna Szokalska, Dyrektor Biura Rozwoju Miasta i Inwestycji.
Ponadto rozpatrywano kilka wariantów realizacji. Brano pod uwagę zarówno przejazd na ul. Słowackiego, jak i Rolniczej czy Roosevelta. Ogólnie rzecz biorąc, przedsięwzięcie pochłonęłoby sporo środków. Sama koncepcja ma kosztować 150 – 200 tys. zł netto. Dyrektor Szokalska wspominała też o szacunkach, co do realizacji takiego przedsięwzięcia. Jak się okazuje, w przypadku, np. ul. Roosevelta inwestycja mogłaby sięgnąć nawet 100 mln zł.
- PKP dofinansowanie daje tylko do swojego terenu, czyli do tego jakbyśmy patrzyli po własności gruntów PKP. Mówiąc o moście lub tunelu, ale u nas raczej tunelu, jest mowa o terenie dużo większym. Najczęściej drugie tyle musimy zrealizować ze środków własnych – tłumaczy Szokalska.
W takiej sytuacji wynika, że dofinansowanie pokryłoby nie 80% kosztów inwestycji, a jedynie ok. 1/3 realizacji. Dyrektor Szokalska zaznaczyła, że urząd ma świadomość, że takie przedsięwzięcie jest potrzebne, ale na tę chwilę w budżecie nie przewidziano środków na inwestycje takiego kalibru.
- Nie jest powiedziane, że w ciągu miesiąca, dwóch czy trzech, jeżeli coś się zmieni, być może jakieś nowe środki finansowe zewnętrzne przyjdą, to jest jeszcze możliwość, żebyśmy taką koncepcję opracowali i złożyli do lutego, ale to jest temat przez nas analizowany – dodała Szokalska.
Radny Przemysław Winiarski wskazał jednak, że powinna być to jedna z priorytetowych spraw dla Piotrkowa.
- Jakoś 59 samorządów z województwa łódzkiego takie środki w tym pierwszym rozdaniu znalazło. […] Ja pofatygowałem się swego czasu do Pracowni Planowania Przestrzennego. Odbyłem bardzo rzeczowe i merytoryczne konsultacje, z których wynikało, że w żadnym miejscu między ul. Rolniczą a trasą S8 nie ma praktycznie możliwości poprowadzenia alternatywnej do Rolniczej ulicy i wybudowania tamże tunelu czy wiaduktu. […] Natomiast to, co się dzieje w tej części miasta i to, w jaki sposób ten przejazd kolejowy siłą rzeczy funkcjonuje, powinno wymuszać na władzach miasta strategiczną decyzję jak budowa wiaduktu – odpowiedział radny Przemysław Winiarski.
Zarówno w przypadku ul. Słowackiego, jak i Rolniczej inwestycja ta może okazać się zbyt inwazyjna. Na tę chwilę budowa tunelu/wiaduktu pozostaje więc odłożona. Więcej w sprawie możliwości realizacji ma być wiadomo, po sporządzeniu planu ogólnego miasta.
- Była koncepcja, w związku z tym, że ten przejazd jest, jaki jest, żeby zaprojektować w przyszłości w następnym planie miejscowym drogi od ul. Rolniczej, omijając ten przejazd, połączenia z ul. Łódzką. Niestety, w międzyczasie wydano mnóstwo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu i pobudowano szereg domów jednorodzinnych, na tym teoretycznie planowanym pasie, gdzie miała być ta obwodnica odciążająca. Teraz jesteśmy na etapie sporządzania planu ogólnego miasta i w tym planie będzie m.in. ustalona koncepcja układu komunikacyjnego. Myślę, że dopiero po tym planie ogólnym można realnie rozmawiać o lokalizacji takiego bezkolizyjnego przejazdu przez tory – podsumował wiceprezydent Piotr Kulbat.
Jeszcze w tym roku ma ruszyć drugi etap projektu PKP PLK. Start planowany jest na 5 sierpnia i będzie on trwać do 5 lutego 2026 r.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.