Piotrkowianie unikają opłat za wywóz odpadów komunalnych?
Zdarza się, że np. w jednym domu mieszka pięcioosobowa rodzina, ale w deklaracji gospodarowania odpadami zgłoszona jest tylko część lokatorów. Ciężko ocenić czy jest to celowe działanie, czy może zwykłe przeoczenie, jednak takie sytuacje mają miejsce. Wówczas domownicy ponoszą znacznie niższe koszty wywozu odpadów, niż stanowi cennik. W wielu miastach urzędy mają sposób na tę sytuację od paru lat. Także piotrkowski magistrat powziął opowiednie kroki, w celu wykrycia wszelkich nieprawidłowości. O czym mowa?
W Piotrkowie uruchomiono specjalną aplikację
We wrześniu 2022 roku w Piotrkowie uruchomiono aplikację, która pozwala na szybkie wykrycie osób, które nie płacą za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Co to oznacza w praktyce? Aplikacja pozwala stwierdzić, czy w danym gospodarstwie domowym liczba lokatorów pokrywa się z liczbą osób zgłoszonych w deklaracji wywozu odpadów. Na gorącym uczynku przyłapani zostają m.in. Ci, którzy zgłoszeni są w różnych jednostkach, np. MOPR, a unikają opłat za wywóz śmieci.Do 29 sierpnia tego roku takich osób odnaleziono ok 120.
Takie osoby nie unikną odpowiedzialności
W powyższych sytuacjach właściciele nieruchomości wzywani są do złożenia wyjaśnień. Najczęściej wezwane osoby przychodzą do urzędu osobiście i składają pisemne wyjaśnienia z czego wynika różnica w liczbie osób zgłaszanych w poszczególnych dokumentach.
– Każdy przypadek jest inny i wymaga indywidualnego podejścia i rozpatrzenia. Jeżeli zaniżenie osób jest wynikiem niezgłoszenia np. nowo urodzonych dzieci wtedy cofamy się do daty urodzenia i naliczamy opłatę nawet do 5 lat wstecz. W innych przypadkach cofamy się do daty faktycznego zamieszkania na nieruchomości, a w przypadku trudności ustalenia daty faktycznego zamieszkania, cofamy się do daty składania wniosków do MOPR i podania danej liczby osób (np. wniosek o dodatek węglowy lub osłonowy) – wyjaśnia Jarosław Bąkowicz.
Kwota, jaką trzeba zapłacić zależna jest od stawek, jakie obowiązywały w danym roku rozliczeniowym. Odpowiednią kwotę mnoży się więc razy liczbę miesięcy, w których opłaty nie były naliczane odpowiednio. W ten sposób może zostać nałożony na własciciela nieruchomości spory wydatek. Warto więc być z opłatami na bieżąco.
Czasami konieczna jest interwencja straży miejskiej
Gdy właściciel nieruchomości nie zareaguje na wezwanie, o pomoc proszona jest straż miejska, która przeprowadza kontrolę danej nieruchomości i zobowiązuje właściciela do złożenia wyjaśnień lub zmiany deklaracji.
– Nie odnotowaliśmy przypadkównie zgłoszenia się właścicieli nieruchomości po otrzymaniu wezwania albo interwencji straży miejskiej – komentuje Jarosław Bąkowicz.
Postępowanie egzekucyjne krokiem ostatecznym
Gdy wszystkie próby wyjaśnienia zaistniałej sytuacji legną w gruzach, konieczne jest wdrożenie postępowania egzekucyjnego. Za zwłokę pobiera się odsetki wg. stawki 15 % w skali rocznej. Odsetki naliczane są na dzień wystawienia upomnienia. Odsetek nie pobiera się jeżeli nie przekraczają kwoty 8,70 zł. W przypadku nieuregulowania w ciągu 7 dni od dnia doręczenia upomnienia należności pieniężnych wraz z odsetkami, o ile są należne oraz kosztami upomnienia, zostanie wszczęte postępowanie egzekucyjne w celu przymusowego ściągnięcia należności w trybie egzekucji administracyjnej.W przypadku wszczęcia egzekucji administracyjnej należy zapłacić opłatę manipulacyjną w wysokości 100 zł oddzielnie od każdego tytułu wykonawczego.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.