W odpowiedzi na liczne skargi konsumentów, UOKiK przeprowadził analizę praktyk jednej z największych firm obsługujących komercyjne parkingi – WEIP. Skargi dotyczyły sytuacji, w których kierowcy otrzymywali wezwania do uiszczenia opłaty dodatkowej, mimo że mieli ważny bilet parkingowy z numerem rejestracyjnym pojazdu. Problem polegał na tym, że bilet często nie był odpowiednio wyeksponowany, np. spadł z deski rozdzielczej, co dla operatora stanowiło już wystarczającą podstawę do wystawienia opłaty.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny uznał te działania za niezgodne z prawem. „Operator musi zwrócić kierowcom niesłusznie pobrane od nich opłaty dodatkowe” – podkreślono w oficjalnej decyzji. Co istotne, dokument ten jest prawomocny i dotyczy wszystkich przypadków od 1 stycznia 2020 roku, w których kierowcy mieli bilet z numerem rejestracyjnym, a mimo to zostali obciążeni opłatą.
Reklamacja odrzucona? To jeszcze nie koniec
Z decyzji UOKiK wynika również, że o zwrot mogą ubiegać się także ci, którzy złożyli reklamację, ale spotkali się z odmową ze strony operatora. Urząd podkreśla, że nie każda negatywna odpowiedź musi być wiążąca, a konsumenci mają prawo do ponownego dochodzenia swoich roszczeń.
To realna szansa dla tysięcy osób, które wcześniej czuły się bezsilne w konfrontacji z firmą WEIP. Wystarczy udokumentować posiadanie ważnego biletu z odpowiednim numerem rejestracyjnym, aby móc ubiegać się o rekompensatę.
Nie tylko pieniądze. Także presja psychiczna
W toku postępowania UOKiK wykazał, że firma WEIP nie tylko niesłusznie pobierała opłaty, ale również stosowała zapisy, które mogły zastraszać konsumentów. Chodzi o zapisy sugerujące nieuchronne wszczęcie postępowania windykacyjnego i egzekucyjnego na koszt klienta w przypadku nieopłacenia należności. „Było to wprowadzenie w błąd, brzmiało kategorycznie i wskazywało nieuchronność tych zdarzeń, aby wzbudzić obawy wśród kierowców, na których nałożono opłatę dodatkową” – stwierdził urząd.
Takie praktyki mogą prowadzić do nieuzasadnionego stresu i presji psychicznej, co według UOKiK jest sprzeczne z dobrymi obyczajami i prawem konsumenckim.
Reklamacja? Nie tylko przez pocztę
Kolejna istotna kwestia to sposób składania reklamacji. WEIP wskazywał w swoich regulaminach, że reklamacje można było składać wyłącznie pocztą tradycyjną lub za pośrednictwem formularza na stronie internetowej. Tymczasem zgodnie z przepisami prawa konsumenckiego, dopuszczalne są także inne formy kontaktu – w tym e-mail oraz złożenie reklamacji osobiście.
Takie zawężenie form kontaktu zostało uznane za działanie wprowadzające w błąd i ograniczające prawa konsumentów.
Nie pierwszy raz – UOKiK działa konsekwentnie
To nie pierwszy przypadek, kiedy Urząd interweniuje w podobnej sprawie. W 2023 roku na firmę APCOA Parking Polska została nałożona kara w wysokości 820 tysięcy złotych za utrudnianie konsumentom składania reklamacji. Choć decyzja ta nie jest jeszcze prawomocna, pokazuje kierunek, w jakim zmierza polityka UOKiK – ochrony praw kierowców wobec komercyjnych operatorów parkingowych.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.