W poniedziałek, 18 marca kolejne pięć „elektryków” rozpoczęło pracę.
– Linie komunikacji miejskiej obsługują już 12 zeroemisyjnych autobusów elektrycznych, z których pierwsza partia, składająca się z 7 sztuk, została wprowadzona do eksploatacji we wrześniu 2023 r. Dodatkowo, od ponad roku ruch pasażerski obsługiwany jest przez sześć nowoczesnych autobusów hybrydowych - informuje prezydent Krzysztof Chojniak
Ponadto, prezydent przekazał, że miasto złożyło wniosek o dofinansowanie zakupu kolejnych 10 autobusów elektrycznych.
Koszt zakupu autobusów wyniósł 11 650 000,00 zł netto, czyli 14 329 500,00 zł brutto, z czego 75% kosztów kwalifikowanych zostało dofinansowanych przez NFOŚiGW w ramach programu ZTP (8 737 500,00 zł). Łączne nakłady poniesione przez miasto na odnowę floty MZK oraz wybudowanie infrastruktury do ładowania autobusów elektrycznych to ponad 53 mln zł, z w tym dofinansowanie 22,1 mln zł.
Wprowadzone do ruchu "elektryki" mogą przewieźć ok. 75 pasażerów, w tym 31 na miejscach siedzących.
Autobudy wyposażone są m.in. w:
- system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry, energia wykorzystywana będzie do doładowania akumulatorów;
- funkcję przyklęku uruchamianą przez kierowcę w czasie postoju, przy otwartych i zamkniętych drzwiach;
- klimatyzację kabiny kierowcy oraz przedziału pasażerskiego;
- automatyczny system wykrywania i gaszenia pożaru;
- ładowarki USB w przedziale pasażerskim;
- wydzielone miejsce na wózek inwalidzki lub dziecięcy naprzeciwko II drzwi;
- system informacji pasażerskiej, w skład, którego wejdą elektroniczne tablice kierunkowe, 2 wewnętrzne monitory LCD pokazujące trasę przejazdu oraz komunikaty i system głosowej zapowiedzi przystanków;
- monitoring przestrzeni pasażerskiej, kabiny kierowcy oraz obszaru przed czołem pojazdu, za pojazdem oraz prawego boku pojazdu.
To nie pierwsze elektryki, które wprowadzono do taboru komunikacji miejskiej w Piotrkowie. Pod koniec września 2023 roku pisaliśmy o tym, że na piotrkowskie ulice wyjechało siedem autobusów elektrycznych, które zastąpiły starsze, wysłużone pojazdy. Elektryczne autobusy są wyposażone w zaawansowane systemy ładowania, pozwalające na szybkie ładowanie na pętlach oraz nocne, wolne ładowanie na zajezdni. Na zajezdni MZK wybudowano sześć dwu-stanowiskowych ładowarek, a na pętlach ustawiono trzy stacje do szybkiego ładowania. Pojazdy są całkowicie niskopodłogowe, co zapewnia łatwy dostęp dla wszystkich pasażerów.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.