Już niedługo odbędzie się druga tura spotkań z mieszkańcami w sprawie projektowanej drogi ekspresowej S12 Łódź Południe – Kozenin. Podczas konsultacji zaprezentowane zostaną poprawione warianty przebiegu drogi wraz z propozycją połączenia istniejących dróg lokalnych, które zachowają swoją ciągłość oraz nowych dróg serwisowych przyległych do S12. Takie spotkania będą miały także miejsce na terenie powiatu piotrkowskiego.
Przeczytaj również: Nowa droga w Łódzkiem. Będzie prowadzić też przez nasz powiat
Jak ma przebiegać S12?
Jak informuje GDDKiA, nowa trasa poprawi połączenie Dolnego Śląska z Warszawą.
- Bezpośrednie połączenie S8 do okolic Tomaszowa Mazowieckiego ułatwi podróż, przejmując część ruchu z bardzo zatłoczonej A2 (na odcinku Łódź - Warszawa), a także z A1 między węzłem Łódź Południe i Piotrkowem Trybunalskim – przekazuje GDDKiA.
Połączenie od węzła Łódź Południe do węzła Kozenin ma być dwujezdniową drogą ekspresową o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Trasa wyposażona będzie w niezbędne urządzenia i obiekty, takie jak bezkolizyjne węzły drogowe, nowoczesny system zarządzania ruchem, a także wszelkie instalacje służące ochronie środowiska. GDDKiA opublikowało nowe warianty trasy S12, które będą szczegółowo omówione podczas II tury spotkań. Proponowane korytarze zaznaczone są kolorami czerwonym, zielonym i niebieskim.
Przypomnijmy, że między 7 a 11 października 2024 roku, odbyła się pierwsza tura spotkań informacyjnych. Wzięli w nich udział mieszkańcy gmin: Rokiciny, Rzgów, Brójce, Czarnocin, Tomaszów Mazowiecki, Ujazd, Wolbórz, Tuszyn, Sławno, Mniszków i miasta Tomaszów Mazowiecki. Projektant zaprezentował wybrany korytarz przebiegu drogi z trzema potencjalnym wariantami przyszłej trasy. Każda z opcji przebiegała przez tereny czterech powiatów: łódzkiego wschodniego, piotrkowskiego, tomaszowskiego i opoczyńskiego. Zarówno mieszkańcy Czarnocina, jak i Wolborza mieli swoje zastrzeżenia, co do przedstawionych propozycji.
Mieszkańcy powiedzieli „nie”
Pierwsze konsultacje w sprawie S12 w gminie Czarnocin odbyły się 8 października ubiegłego roku. Po spotkaniu mieszkańcy wystosowali petycję do GDDKiA, gdyż żaden z pierwotnie przedstawionych wariantów nie był dla nich odpowiedni. Powodów podali kilka, jednak przede wszystkim chodziło o tereny i gospodarstwa rolne. Jak informowali mieszkańcy, jest tam wiele rodzinnych gospodarstw, a proponowana trasa przecinałaby je, co utrudniłoby dojazd do działek, a także uniemożliwiłoby rolnikom wypas bydła. Ponadto protestujący wskazali, że inwestycja ta będzie emitować dużo hałasu, co odstraszy potencjalnych mieszkańców, którzy chcieliby uciec od zgiełku. Oprócz tego wskazano na ochronę zwierząt i torfowisk, które licznie występują na terenie gminy Czarnocin. Mieszkańcy wspomnieli też o zabytkach czy zalewie, który byłby niedaleko planowej inwestycji.
- Władze gminy Czarnocin nie zaakceptowały żadnego z wcześniej prezentowanych wariantów, a jednocześnie powstał dodatkowy korytarz umożliwiający wyprowadzenie drogi na północną granicę gminy – przekazał w styczniu urząd gminy w Czarnocinie.
Czytaj więcej: Nowa droga ekspresowa w Łódzkiem. Mieszkańcy mówią „nie”
To szansa na rozwój, ale…
Kolejną gminą, która zabrała głos w sprawie po pierwszych spotkaniach, jest Wolbórz. Odbyło się spotkanie, podczas którego rada miejska na podstawie uwag spływających do urzędu opracowała stanowisko gminy w sprawie budowy. W piśmie zebrali swoje uwagi i wątpliwości.
- Wszyscy zebrani uznali, że każda budowa drogi i węzłów drogowych to szansa na rozwój gminy, nowe inwestycje i miejsca pracy. Jednak budowa taka zawsze wiązać się będzie także z wysiedleniami i odszkodowaniami dla właścicieli gospodarstw, domów i pól uprawnych – przekazał wolborski magistrat.
Powodów sprzeciwu ponownie było kilka. Mieszkańcy nie zgodzili się na przebieg trasy S12 przez miejscowości Żywocin i Komorniki, gdyż wiązałoby się to z dużą ilością wyburzeń domów mieszkalnych, budynków gospodarczych i inwentarskich, czyli całych gospodarstw budowanych przez kilka pokoleń. Ponadto inwestycja ta kolidowałaby z nowo wybudowaną siecią wodociągową, a dwa z wariantów prowadziłyby obok szkoły podstawowej, co także spotkało się z wątpliwościami wolborzan. Radni w piśmie wymienili też pola uprawne, które musiałyby zostać podzielone na małe fragmenty, a to spowodowałoby, że uprawa byłaby dla rolników nieopłacalna.
Przeczytaj także: Co dalej z S12? Kolejna gmina zabrała głos w sprawie
Będą kolejne spotkania
Po zebraniu wyżej wymienionych uwag samorządów i mieszkańców gmin, przez których tereny będzie przebiegała przyszła trasa, na zbliżających się spotkaniach projektant zaprezentuje jej skorygowane przebiegi. GDDKiA poinformowała o terminach drugiej tury spotkań z mieszkańcami.
- 3 marca - gminy Rzgów, Tuszyn i Mniszków,
- 4 marca – gminy Wolbórz i Czarnocin,
- 5 marca – gminy Rokiciny, Bedków i Ujazd,
- 6 marca – gminy Tomaszów Mazowiecki i miasto Tomaszów Mazowiecki,
- 7 marca – gminy Brójce i Sławno.
Według zapowiedzi w pierwszym kwartale 2026 roku złożony będzie wniosek o wydanie decyzji środowiskowej do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Łodzi. Następnie w czwartym kwartale 2027 roku przewiduje się uzyskanie decyzji środowiskowej i kontynuację prac w zakresie szczegółowych rozwiązań technicznych. Kolejno na pierwszy kwartał 2028 roku planowana jest trzecia tura spotkań informacyjnych.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.