Foksal w Piotrkowie został tylko w we wspomnieniach najstarszych mieszkańców miasta. Tak nazywał się nieistniejący już ogród kolejowy, jaki we współczesnych czasach zastąpił dworzec autobusowy. Nazwa pochodzi od londyńskiego ogrodu rozrywki Vauxhall Gardens.
Ogród kolejowy założono przy dawnej ulicy Ogrodowej, obecnie przy ul. Grota Roweckiego, nie przetrwał próby czasu. Zieleniec utworzono w pobliżu dworca kolejowego kolei Warszawsko - Wiedeńskiej. Naprzeciwko znajdował się jeden z najstarszych w mieście hotel "Polski". Mógł przyjmować podróżnych przybywających koleją do Piotrkowa.
Połączenie kolejowe zostało uruchomione w latach 1845–48, a budynki dworcowe zostały ukończone w 1864 roku. Z tego właśnie okresu połowy XIX wieku prawdopodobnie datuje się założenie Hotelu "Polskiego" w Piotrkowie. Okna budynku wychodziły na Foksal. Założony został w podobnym okresie.
Ogród Foksal zastąpił dworzec autobusowy
Foksal w Piotrkowie to przykład ogrodu kolejowego, jaki powstał w 1850 roku wraz z powstaniem linii kolei Warszawsko - Wiedeńskiej. Został założony naprzeciwko dworca PKP w Piotrkowie. Kolejowym ogrodem zajmował się między innymi miejski ogrodnik Mateusz Ludwikowski.Ogród kolejowy w Piotrkowie wzorowano na angielskim Vauxhall Gardens. Vauxhall Gardens to park publiczny w Kennington w londyńskiej dzielnicy Lambeth w Anglii, na południowym brzegu Tamizy. Pierwotnie znany jako New Spring Gardens, uważa się, że został otwarty przed 1660 r. W latach 1785–1859 miejsce to było znane jako Vauxhall, ogród przyjemności i jedno z wiodących miejsc publicznych i rozrywkowych w Londynie. Ogrody składały się z kilku akrów drzew i krzewów z atrakcyjnymi ścieżkami spacerowymi.
Foksal w Piotrkowie sięgał do ulicy Słowackiego, a w 1904 roku został ogrodzony żeliwnymi przęsłami. Ogrodzenie zostało zrabowane przez okupantów w czasie II wojny światowej.
Po wojnie Foksal znów stał się miejscem publicznym, służącym mieszkańcom. Ogród istniał do 1970 roku. W miejscu słynnego ogrodu powstał dworzec autobusowy.
Dworzec PKS został oddany do użytku w 1970 roku. Wybudowany został kosztem około 3 mln zł. Na miejscu parku wybudowano stanowiska dla autobusów. Powstał budynek, w którym była kasa, poczekalnia oraz bufet dworcowy.
Piotrkowski dworzec wzorowano na podobnych projektach z Kielc i Rzeszowa. Także nie przetrwał próby czasu. Zastąpiło go współcześnie nowe centrum przesiadkowe.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.