Podstawa: rozdzielczość i przekątna ekranu
Rozdzielczość to parametr, który określą liczbę pikseli, z jakich składa się obraz. Im wyższa, tym bardziej szczegółowy będzie wyświetlany materiał. Obecnie standardem wśród wielu grafików jest rozdzielczość 4K (3840 x 2160 pikesli). Coraz częściej jednak można spotkać monitory o rozdzielczości 5K, 8K czy UltraWide, świetnie sprawdzające się do pracy z kilkoma aplikacjami naraz.
Wybór przekątnej należy do Ciebie. Twoja praca powinna być komfortowa i nie męczyć zbytnio oczu. Popularnym wyborem są modele 27 lub 32-calowe. Pozwalają one na efektywne rozmieszczenie narzędzi i warstw w programach graficznych, choć wielu grafików decyduje się na pracę na dwóch monitorach.
Matryca – IPS, OLED czy może Mini LED?
Wbrew pozorom rodzaj matrycy ma znaczenie nie tylko wśród graczy! Wpływa ona na odwzorowanie kolorów i kątów widzenia. Istnieje kilka rodzajów matryc, dziś jednak przyjrzymy się trzem wyjątkowo popularnym:
- IPS (In-Plane Switching): standard w monitorach graficznych. Precyzyjnie odwzorowuje barwy i zapewnia szerokie kąty widzenia.
- OLED: to, co z pewnością wyróżnia tę matrycę, to głęboka czerń, świetny kontrast i dobre pokrycie przestrzeni barw.
- Mini LED: to matryca doskonale łącząca precyzję podświetlenia LED z wysokim kontrastem.
Pokrycie przestrzeni barw i kalibracja
Grafik potrzebuje monitora, który wiernie odwzorowuje kolory. Musi on pokryć popularne przestrzeni barw, jak:
- sRGB: standard internetowy.
- AdobeRGB: niezbędny dla profesjonalnej obróbki zdjęć czy druku.
- DCI-P3: głównie używany w branży filmowej.
Monitor powinien oferować minimum 99% sRGB i 90-100% AdobeRGB, a także umożliwiać kalibrację sprzętową. Dzięki niej dostosujesz wyświetlane kolory do rzeczywistych wartości.
Równomierność podświetlenia i kontrast
Nierównomierne podświetlenia to jedna z tych rzeczy, która nie powinna zdarzać się w pracy z ilustracjami. Powoduje to bowiem zniekształcenia w odbiorze barw. Wysokiej jakości monitory oferują funkcję uniformity correction, która poprawia spójność wyświetlania. Kontrast również wpływa na odbiór detali – optymalna wartość to 1000:1 dla matryc IPS.
Głębia koloru
Głębię koloru w grafice wyraża się w bitach. Standardowe ekrany pracują w trybie 8-bitowym. Oznacza to, że potrafią obsłużyć aż 16 milionów kolorów! Z kolei wersje 10-bitowe wyświetlają aż 1,07 miliarda kolorów. Dzięki temu doskonale odwzorowują gradienty.
Częstotliwość odświeżania i czas reakcji
Jeśli stoisz przed wyborem nowego monitora i zastanawiasz się, czy potrzebujesz szybkiego czasu reakcji i dużej częstotliwości odświeżania, warto sobie zadać pytanie, nad czym głównie będziesz pracować.
Dla grafików, którzy pracują z ilustracją 2D lub projektują niezbyt skomplikowane modele 3D, odświeżanie na poziomie 60 Hz wystarczy. Tu bardziej będzie liczyć się precyzja kolorów. Jednak osoby, które pracują z montażem wideo, mogą wybrać np. monitory 240hz, które świetnie sprawdzają się przy dynamicznych treściach.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.