reklama
reklama

Wchodzi kontrowersyjne prawo. Te sieci handlowe wycofują z oferty wszystkie napoje

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Pixabay

Wchodzi kontrowersyjne prawo. Te sieci handlowe wycofują z oferty wszystkie napoje - Zdjęcie główne

Popularne sklepy rezygnują ze sprzedaży napojów. Powód zaskakuje klientów | foto Pixabay

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościJesienią Polacy staną przed nowymi zasadami dotyczącymi sprzedaży napojów. System kaucyjny, który wchodzi w życie od października, miał uporządkować rynek i zachęcić do recyklingu. Zamiast jednak spokoju i przejrzystości, już teraz wywołuje kontrowersje. Duże sieci nie chcą w nim uczestniczyć i rezygnują ze sprzedaży napojów w butelkach oraz puszkach objętych kaucją.
reklama

Nowe przepisy wprowadzają dwie stawki kaucji:

  • 0,50 zł – dla butelek PET do 3 litrów i puszek do 1 litra,
  • 1 zł – dla butelek szklanych wielokrotnego użytku do 1,5 litra.

Opakowania będzie można oddawać bez paragonu. To ma być ułatwienie dla konsumentów, którzy nie będą musieli przechowywać dowodów zakupu.

Obowiązki sklepów w zależności od powierzchni

Duże sklepy o powierzchni powyżej 200 m² muszą przyjmować opakowania i zwracać klientom pieniądze. Mniejsze punkty mają wybór, z wyjątkiem tych, które oferują napoje w szkle zwrotnym – tam odbiór będzie obowiązkowy.

reklama

Rossmann bez napojów na półkach

Pierwszą decyzję ogłosił Rossmann. Sieć drogerii zapowiedziała, że napoje objęte kaucją znikną z jej oferty. Agata Nowakowska wyjaśniała: „To rozwiązanie jest niedostosowane do formatu drogerii, w których sprzedaje się głównie kosmetyki, a napoje to niszowa kategoria”.

Klienci Rossmanna nie znajdą już wody, soków czy energetyków w plastikowych butelkach i puszkach.

Leroy Merlin także się wycofuje

Podobną decyzję podjęło Leroy Merlin. – Leroy Merlin zdecydował się „zaprzestać sprzedaży napojów w butelkach i nie uczestniczyć w systemie kaucyjnym” – poinformował Jacek Hutyra, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju/ESG.

reklama

Napoje, które dotychczas można było kupić w marketach budowlanych przy kasie, całkowicie znikną z oferty.

Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji (POHiD) ocenia, że system „nie jest gotowy do wdrożenia w obecnym kształcie”. W apelu do Donalda Tuska zaapelowano, by objąć obowiązkiem wszystkie sklepy non-food.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska nie zmienia zdania

Resort podkreśla, że system musi być „powszechny, jednolity i szczelny”. Wyjątki osłabiłyby skuteczność całej reformy.

Konsumenci zwracają uwagę na utrudnienia – brak napojów w drogeriach i marketach budowlanych, dodatkowe opłaty przy kasie i zamieszanie z punktami zwrotu. Z kolei ekolodzy wskazują, że tylko szczelny system może przynieść realne efekty w walce z odpadami.

reklama

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
logo