reklama
reklama

Studia bez matury. W Sejmie znalazł się projekt ustawy

Opublikowano:
Autor:

Studia bez matury. W Sejmie znalazł się projekt ustawy - Zdjęcie główne

Poglądowe/Archiwalne

Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościW Polsce uzyskanie świadectwa dojrzałości nadal pozostaje podstawowym i obowiązkowym kryterium przyjęcia na studia wyższe. Dotyczy to wszystkich typów studiów: pierwszego stopnia, jednolitych magisterskich oraz drugiego stopnia. Jednak w ostatnich miesiącach pojawiła się inicjatywa, która może zakwestionować ten ugruntowany model. Petycja złożona do Sejmu w maju 2025 roku postuluje umożliwienie rozpoczęcia studiów także osobom, które nie zdały matury, ale z powodzeniem ukończyły egzaminy zawodowe. Inicjatywa ta ma szansę zmienić reguły gry dla tysięcy absolwentów techników.
reklama

W świetle obecnych przepisów, nawet jeśli absolwent technikum zda wszystkie egzaminy zawodowe i posiada potwierdzone kwalifikacje w swoim zawodzie, nie ma możliwości rozpoczęcia studiów bez świadectwa dojrzałości. Takie podejście krytykuje autor złożonej petycji. Zwraca uwagę, że w ten sposób marginalizuje się istotną grupę młodych ludzi, którzy dysponują nie tylko wiedzą teoretyczną, ale i praktycznymi umiejętnościami.

„Taka sytuacja jest dyskryminująca dla absolwentów techników, którzy pomyślnie zdali egzaminy zawodowe, lecz nie uzyskali odpowiedniej liczby punktów z przedmiotów maturalnych” – zaznacza w treści dokumentu.

Według autora osoby z wykształceniem technicznym powinny mieć możliwość rozpoczęcia studiów, o ile są one powiązane tematycznie z ich dotychczasową edukacją. Taki model nie przekreślałby dotychczasowych dróg naboru na uczelnie, ale tworzyłby nową, uzupełniającą ścieżkę rekrutacyjną dla techników.

reklama

Alternatywa, a nie zastępstwo

Zgodnie z założeniami petycji, proponowane zmiany nie kolidowałyby z obecnym modelem rekrutacyjnym. Osoby, które chcą studiować na kierunkach niezwiązanych z zawodem, nadal musiałyby zdać maturę. Natomiast ci, którzy uzyskali kwalifikacje zawodowe, mogliby aplikować na kierunki rozwijające ich specjalizację, nawet bez świadectwa dojrzałości.

„Proponowane rozwiązanie nie będzie kolidować z obecnymi możliwościami absolwentów techników, czyli z możliwością podejścia do matury mimo niezaliczonych przedmiotów zawodowych i z możliwością aplikowania na kierunki studiów niezwiązane z zawodem (po zdaniu matury)” – czytamy w uzasadnieniu.

reklama

To podejście zakłada poszanowanie zarówno systemu ogólnokształcącego, jak i praktycznego, a także uwzględnia różne potrzeby edukacyjne młodzieży kończącej szkoły średnie.

Dane z matury 2025 – niekorzystny obraz dla techników

W 2025 roku do egzaminu maturalnego przystąpiło łącznie 255 517 uczniów, w tym absolwenci liceów ogólnokształcących, techników, szkół artystycznych oraz branżowych szkół II stopnia. Do matury przystąpiło również 636 obywateli Ukrainy. Dane opublikowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną wskazują, że 80 proc. wszystkich zdających uzyskało świadectwo dojrzałości. 13 proc. maturzystów będzie mogło przystąpić do poprawki w sierpniu, a 7 proc. nie zaliczyło matury w ogóle.

reklama

W przypadku absolwentów techników sytuacja przedstawia się mniej korzystnie. Spośród 92 782 uczniów techników:

  • 70 proc. uzyskało świadectwo dojrzałości,
  • 19 proc. będzie miało możliwość poprawki,
  • 11 proc. nie zdało matury.

To oznacza, że ponad 10 tysięcy absolwentów techników zostało wykluczonych z możliwości aplikowania na studia – mimo że z sukcesem ukończyli specjalistyczne przygotowanie zawodowe i zdali egzaminy potwierdzające ich kwalifikacje.

Główne przeszkody: matematyka i język polski

Wyniki tegorocznej matury pokazały, że zarówno dla licealistów, jak i uczniów techników największym problemem były przedmioty obowiązkowe – język polski oraz matematyka. Szczególnie matematyka okazuje się barierą trudną do pokonania, zwłaszcza dla tych, którzy skupiają się przede wszystkim na kształceniu zawodowym. Uczniowie techników mają ograniczoną liczbę godzin przeznaczoną na przedmioty ogólnokształcące, co znacznie obniża ich szanse na dobre wyniki z matury.

reklama

Nauczyciele i pedagodzy wielokrotnie alarmują, że system edukacji nie wspiera uczniów techników w wystarczającym stopniu w przygotowaniach do egzaminu maturalnego. Skoncentrowanie się na nauce zawodu i odbywaniu praktyk zawodowych często ogranicza czas na naukę przedmiotów takich jak matematyka, język polski czy język obcy nowożytny.

Czy uczelnie zaakceptują nowy model?

Jednym z potencjalnych wyzwań wdrożenia nowej ścieżki rekrutacyjnej będzie reakcja środowiska akademickiego. Uczelnie przyzwyczajone do porównywalnych wyników maturalnych jako podstawy naboru mogą początkowo podchodzić do propozycji z rezerwą. Jednak w dobie dynamicznych zmian na rynku pracy i rosnącego zapotrzebowania na specjalistów technicznych, taki model może się okazać bardziej racjonalny i funkcjonalny.

Co dalej z petycją?

Dokument trafił do sejmowej Komisji do Spraw Petycji. Zgodnie z przepisami, komisja ma trzy miesiące na rozpatrzenie sprawy, jednak w wyjątkowych przypadkach termin ten może zostać przedłużony nawet do sześciu miesięcy. Od decyzji posłów zależy, czy nowa ścieżka edukacyjna dla absolwentów techników zostanie wprowadzona do polskiego systemu szkolnictwa wyższego.


 

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
logo