Nie tak dawno media obiegł niechlubny ranking najbrzydszych miast w Polsce. Wywołał sporo kontrowersji i podzielił mieszkańców poszczególnych miast – na tych, którzy popierają klasyfikację i na tych, co wręcz przeciwnie. Pierwsze trzy miejsca w rankingu należą kolejno do Bytomia, Łodzi i Mysłowic. Natomiast na przedostatnim, dziewiątym miejscu zamieszczono Piotrków. Teraz pojawił się kolejny ranking. A czego dotyczy?
Ranking zdrowych miast w Polsce
Poznaliśmy wyniki trzeciej edycji Indeksu Zdrowych Miast. Jego zadaniem jest porównanie, jakie warunki dla zdrowego życia mieszkańców tworzą w Polsce miasta na prawach powiatu (w sumie 66 miast), które mają podobne zadania i funkcje dla swoich mieszkańców w wielu obszarach ich życia osobistego, społecznego i zawodowego. Dzięki temu Indeks jest narzędziem, które pokazuje, jak w poszczególnych obszarach miasta różnią się między sobą, ale również, jak relatywnie się zmieniają.
– Daje to dodatkową wiedzę samorządom na co zwracać uwagę kształtując politykę miejską, aby kreować warunki do zdrowej i zrównoważonej przestrzeni miejskiej. Poza opracowaniem Indeksu Zdrowych Miast, zespół przeprowadza również badanie ankietowe adresowane do władz miast oraz ich mieszkańców. Jego wyniki pozwalają na pogłębienie wniosków dotyczących działań samorządów w odniesieniu do analizowanych obszarów, a także tego, jak w poszczególnych obszarach jakość swojego życia w miastach oceniają ich mieszkańcy – przekonują autorzy publikacji.
Indeks ten jest opracowywany w grupie, składającej się z ekspertów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie oraz Grupy LUX MED.
– Jest to indeks, który porównuje, jakie warunki dla zdrowego życia mieszkańców tworzą w Polsce miasta na prawach powiatu. Są to miejscowości, w których w końcu 2022 r. mieszkało, według danych GUS niemal 12,4 milionów mieszkańców, zatem niemal 1/3 ludności Polski. Tworzenie odpowiedniej jakości życia dla mieszkańców jest jednym z ważniejszych zadań samorządów, w tym miast – czytamy we wstępie publikacji.Indeks pozwala na syntetyczne ujęcie tego, w jaki sposób otoczenie społeczne, środowisko, gospodarka i polityka w ich miastach wpływają na zdrowie jego mieszkańców.
– Jego wyniki wskazują na dużą różnorodność warunków, jakie tworzą miasta, na co wskazują wyniki w ramach poszczególnych obszarów ujętych w Indeksie. Wyniki naszych prac mogą zainspirować władze miast do wdrażania rozwiązań sprzyjających poprawie zdrowia i jakości życia mieszkańców – mówią autorzy publikacji.
Indeks podzielono na dwie grupy. Jedna to miasta liczące powyżej 300 tys. mieszkańców, a druga to 300 tys. i mniej. Podczas klasyfikacji poszczególnych miast brano pod uwagę następujące obszary:
- zdrowie
- ludność i pokolenia
- usługi komunalne i społeczne
- edukacja
- mieszkalnictwo
- środowisko
- infrastruktura
- przestrzeń
- Raport pozwala na kompleksową ocenę, jak miasta odpowiadają na wyzwania związane z jakością życia, zdrowiem mieszkańców oraz zrównoważonym rozwojem.
Piotrków Trybunalski jest "zdrowym" miastem?
W ogólnej klasyfikacji miast poniżej 300 tys. mieszkańców Piotrków Trybunalski zajął 9 miejsce. Jeśli popatrzymy jednak na poszczególne obszary, to zauważymy, że w niektórych z nich udało mu się „wskoczyć” nieco wyżej.W kategorii zdrowia znalazł się na 5. miejscu, pokonując m.in. Sopot, Gdańsk, Świnoujście czy Sosnowiec. Natomiast w obszarze dotyczącym infrastruktury nasze miasto znalazło się na 7. pozycji.
W pozostałych kategoriach Piotrków nie zmieścił się w żadnej z "dziesiątek".
W każdym obszarze pod uwagę brane były różne wskaźniki. Jeśli chodzi o kat. zdrowia w ogólnym indeksie ujęto dwa aspekty: łączną liczbę programów polityki zdrowotnej oraz działań realizowanych w zakresie profilaktyki chorób i promocji zdrowia na terenie miasta na prawie powiatu oraz średni koszt realizacji programów i zadań w przeliczeniu na liczbę ludności danego miasta na prawach powiatu.
Znacznie wiecej wskaźników, bo aż 9 wzięto pod uwagę w obszarze "Infrastruktura". Wkaźniki koncentrowały się tu na infrastrukturze transportowej, której układ, jakość, dostępność i efektywność mają bezpośrednie przełożenie na zdrowie publiczne poprzez redukcję zanieczyszczeń, hałasu czy poprawę dostępności usług.
Wszystkie wskaźniki:
- Długość buspasów [km na 1000 mieszkańców]
- Niekorzystna struktura wiekowa samochodów
- Niekorzystna struktura wiekowa autobusów
- Gęstość obsługiwanej pasażersko sieci kolejowej na obszarze miasta
- Syntetyczny wskaźnik niebezpieczeństwa na drogach
- Liczba samochodów na 1000 mieszkańców
- Liczba przystanków autobusowych, trolejbusowych i tramwajowych na 10 tys. mieszkańców
- Liczba autobusów na 1000 mieszkańców
- Cena imiennego biletu 30-dniowego z lipca 2024 roku po uwzględnieniu dochodu miast z podatków dochodowych od osób fizycznych na mieszkańca z lat 2013-2021.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.