reklama
reklama

Fotoradary. Czy mają granicę tolerancji? Jak naprawdę działają fotoradary

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: TuŁódź

Fotoradary. Czy mają granicę tolerancji? Jak naprawdę działają fotoradary - Zdjęcie główne

Przekroczenie prędkości o kilka kilometrów może zakończyć się mandatem? Sprawdzamy | foto TuŁódź

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościJeszcze niedawno kierowcy uważali, że nie muszą ściśle przestrzegać ograniczeń prędkości. Przekroczenie o 5, 8 czy nawet 10 km/h traktowano jako „normę” – fotoradar nie zrobi zdjęcia, a jeśli zrobi, nikt nie wystawi mandatu. Takie myślenie miało swoje podstawy, ale dziś jest już nieaktualne. Fotoradary nie odpuszczają – a każdy kilometr za dużo może oznaczać wysoki mandat.
reklama

Przez lata kierowcy korzystali z niepisanej zasady – „jeśli przekroczysz o mniej niż 10 km/h, nic się nie stanie”. Wynikało to z tego, że urządzenia miały wyższe progi uruchamiania, a system był bardziej pobłażliwy. Jednak od 1 stycznia 2022 roku, wraz z wejściem w życie nowego taryfikatora mandatów, sytuacja się zmieniła.

Obecnie każde przekroczenie prędkości stanowi podstawę do nałożenia kary. Pozostawiono jedynie margines błędu – 10 km/h, wynikający z przepisów i dokładności pomiaru, ale nie będący „okienkiem bezpieczeństwa” dla kierowców.

reklama

– Czasy, kiedy progi aktywacji urządzeń rejestrujących były często ustawiane znacznie powyżej ustawowych limitów, mamy już za sobą – podkreślają eksperci z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

Ponad 324 tysiące naruszeń w 6 miesięcy. Statystyka nie kłamie

Według danych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD), w pierwszym półroczu 2025 roku, sieć 461 fotoradarów zarejestrowała łącznie 324 000 przypadków przekroczeń prędkości. To oznacza średnio ponad 1800 wykroczeń dziennie – i to tylko z urządzeń objętych nadzorem GITD.

reklama

– Najwięcej mandatów wystawiono w Warszawie – aż 5 631 – wynika z danych.

Z kolei rekordową liczbę wykroczeń zarejestrowano na dolnośląskim odcinku autostrady A4 – pomiędzy Kostomłotami a Kątami Wrocławskimi, gdzie funkcjonuje odcinkowy pomiar prędkości. Tam odnotowano aż 24 585 naruszeń.

Jak działa sieć CANARD? Automatyzacja bez wyjątku

Za obsługę systemu nadzoru nad ruchem drogowym odpowiada Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD), działające w strukturach GITD.

reklama

System obejmuje:

  • fotoradary stacjonarne,
  • odcinkowe pomiary prędkości,
  • punktowe pomiary prędkości,
  • rejestratory przejazdu na czerwonym świetle.

Wszystkie urządzenia są rozmieszczane tam, gdzie ruch drogowy jest największy, a kierowcy regularnie przekraczają dozwolone limity.

– W Polsce fotoradary są montowane głównie w miejscach, gdzie jest duże natężenie ruchu, a kierowcy często nie zdejmują nogi z gazu mimo ograniczenia prędkości – wyjaśniają przedstawiciele CANARD.

reklama

Dlaczego kierowcy łamią ograniczenia? I co z tym zrobić?

Mimo nowoczesnych technologii i wyższych kar, wielu kierowców nadal nie przestrzega ograniczeń. Dlaczego? Główne przyczyny to:

  • pośpiech i rutyna,
  • przekonanie o własnej kontroli,
  • niedocenianie ryzyka,
  • brak strachu przed kontrolą.

Jednak z każdą nową instalacją CANARD sytuacja się zmienia. Tam, gdzie urządzenia funkcjonują regularnie, liczba wypadków i wykroczeń spada. To pokazuje, że nadzór działa – nie jako represja, lecz jako realne narzędzie prewencji.

CANARD się rozwija. Będzie więcej kontroli

Na rok 2025 zaplanowano kolejne inwestycje w modernizację i rozwój sieci pomiarowej. Urządzenia będą jeszcze dokładniejsze, a system jeszcze skuteczniejszy.

CANARD nie działa „od święta” – to ciągła kontrola, zautomatyzowana, precyzyjna, obliczona na zmniejszenie liczby tragedii na drogach.

Na koniec warto zadać sobie jedno pytanie: czy warto ryzykować? Bo jeśli 2 minuty szybciej mają kosztować kilkaset złotych mandatu – albo zdrowie twoje lub cudze – to może jednak lepiej zwolnić.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
logo