reklama
reklama

Co dalej z pracami domowymi? Czy wolno je zadawać? MEN odpowiada zdecydowanie

Opublikowano:
Autor: | Zdjęcie: Archiwum

Co dalej z pracami domowymi? Czy wolno je zadawać? MEN odpowiada zdecydowanie - Zdjęcie główne

Czy prace domowe wracają do szkół? Jest mocna odpowiedź ze strony rządu | foto Archiwum

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WiadomościPoczątek roku szkolnego 2025/2026 stał się okazją do rozmowy o reformie, która na zawsze zmieniła codzienność uczniów – o ograniczeniu obowiązkowych prac domowych. Minister Barbara Nowacka podczas inauguracji w Gdyni podkreśliła, że reforma nie zostanie cofnięta.
reklama

Zgodnie z przepisami obowiązującymi od kwietnia 2024 r. w klasach I–III nie można zadawać obowiązkowych prac domowych w formie pisemnej ani technicznej, poza zadaniami wspierającymi motorykę małą. W klasach IV–VIII prace domowe są dopuszczalne, ale nieobowiązkowe i pozbawione ocen w formie stopnia. Zamiast tego uczeń otrzymuje informację zwrotną od nauczyciela.

Dzięki temu najmłodsi uczniowie zyskali czas na odpoczynek i rozwój osobisty, a starsi nie są już poddawani presji wielogodzinnego odrabiania zadań.

Głos minister edukacji

– Przypominam, prace domowe są, można je zadawać, jedyna różnica jest taka, że nie oceniamy korepetytora, rodzica, tylko ocenia się to, co dziecko robi na lekcji, bo to jest sprawiedliwsze – mówiła Nowacka.

reklama

Minister podkreśliła też, że szkoła ma wyrównywać szanse, niezależnie od sytuacji rodzinnej ucznia. „Należy pamiętać, że równość szans, to również to, co daje szkoła, a nie to, co daje dom” – dodała.

Instytut Badań Edukacyjnych przygotowuje raport, który oceni skuteczność reformy i pokaże, jak nieobowiązkowe zadania domowe wpłynęły na codzienność szkół podstawowych.

Koniec z dawnym przeciążeniem

– Na pewno nie wróci ten stan wariactwa, który był do 2024 r., że dzieci wracały do domu i godzinami odrabiały prace domowe, bo nie zdążono przerobić materiałów na lekcji – przypomniała Nowacka.

reklama

Dodała też: „Jedno jest pewne, nie pozwolę na to, by młodzież tak jak dwa, trzy, cztery lata temu godzinami odrabiała prace domowe zamiast czytać książki, rozwijać swoje pasje albo po prostu grać w piłkę”.

Wpływ sztucznej inteligencji na edukację

Minister zwróciła uwagę, że reforma musi uwzględniać również nowe wyzwania. – W świecie sztucznej inteligencji nauczyciele muszą mieć narzędzia do weryfikowania, kto jaką pracę domową zrobił – podkreśliła.

Choć kierunek zmian jest jasny, to sama formuła prac domowych wciąż może ewoluować. Minister nie ukrywa, że rozwiązania nie są doskonałe, ale zapewnia, że nadrzędnym celem pozostaje odciążenie uczniów i danie im przestrzeni do rozwoju poza szkołą.

reklama

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
logo