reklama
reklama

Miliony Polaków stracą dostęp sieci komórkowej. Kto musi kupić nowy telefon?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Pixabay

Miliony Polaków stracą dostęp sieci komórkowej. Kto musi kupić nowy telefon? - Zdjęcie główne

Miliony Polaków stracą dostęp sieci komórkowej. Nadchodzi poważna zmiana | foto Pixabay

Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Polska i ŚwiatZbliża się ważna zmiana dla użytkowników komórek. Dla wielu to koniec znanego sposobu korzystania z telefonu. W dobie nieustannego postępu technologicznego wiele rozwiązań, które jeszcze kilka lat temu uchodziły za nowoczesne, dziś staje się przestarzałe. Ta zasada nie omija również branży telekomunikacyjnej. Jedna z kluczowych technologii, wykorzystywana powszechnie przez miliony Polaków, niebawem zniknie z rynku. To oznacza znaczące konsekwencje dla użytkowników, szczególnie tych, którzy wciąż posługują się starszymi modelami telefonów komórkowych.
reklama

Sieć 3G, która przez niemal dwie dekady służyła jako główna platforma dla mobilnego internetu i połączeń głosowych w Polsce, powoli przechodzi do historii. Operatorzy komórkowi rozpoczęli proces jej stopniowego wyłączania na rzecz bardziej zaawansowanych technologii transmisji danych – LTE (4G) oraz 5G.

Wśród głównych graczy na rynku, T-Mobile był pierwszym operatorem, który zakończył cały proces w 2023 roku. Orange prowadzi stopniowe wygaszanie 3G w wybranych regionach i deklaruje, że zakończy je całkowicie do końca 2025 roku. Play oraz Plus również ogłosiły własne harmonogramy, dopasowując tempo wygaszania do warunków technicznych i struktury klientów w poszczególnych lokalizacjach.

reklama

Modernizacja sieci podyktowana jest przede wszystkim potrzebą optymalnego wykorzystania częstotliwości radiowych, które po wyłączeniu 3G będą mogły zostać przeznaczone na potrzeby nowoczesnych usług oferowanych w 4G i 5G.

Starsze urządzenia stracą dostęp do kluczowych funkcji

Dla wielu użytkowników wyłączenie sieci 3G będzie równoznaczne z końcem funkcjonalności ich obecnych urządzeń. Szczególnie dotyczy to telefonów wyprodukowanych przed 2012 rokiem, które nie obsługują technologii 4G ani 5G.

Po wyłączeniu 3G nie będzie możliwe korzystanie z mobilnego internetu, co oznacza utratę dostępu do szeregu usług i funkcji, które dla wielu stały się codziennością. Chodzi tu między innymi o aplikacje nawigacyjne, serwisy społecznościowe, komunikatory, usługi bankowości elektronicznej czy przeglądarki internetowe.

reklama

„Nie będzie można używać internetu mobilnego, aplikacji, GPS, komunikatorów, social mediów, bankowości internetowej”.

Choć wiele z tych urządzeń będzie mogło nadal łączyć się z siecią 2G, to standard ten oferuje wyłącznie najbardziej podstawowe funkcje: „będzie można tylko dzwonić i wysyłać SMS-y”. To oznacza faktyczne wykluczenie z nowoczesnych usług cyfrowych dla użytkowników, którzy nie zdecydują się na wymianę sprzętu.

Najbardziej narażeni – użytkownicy starszego pokolenia

Chociaż zmiany dotkną szerokiej grupy Polaków, najbardziej odczuwalne będą dla osób starszych. Wielu seniorów wciąż korzysta z klasycznych telefonów komórkowych, które przez lata spełniały swoje zadania – umożliwiały szybkie połączenia telefoniczne oraz wysyłanie wiadomości SMS.

reklama

Przesiadka na nowoczesny smartfon wiąże się nie tylko z koniecznością zakupu nowego sprzętu, ale także z nauką jego obsługi. Ekran dotykowy, instalacja aplikacji, logowanie do kont internetowych, aktualizacje systemu – dla wielu seniorów te elementy są trudne do opanowania bez pomocy z zewnątrz. Może to prowadzić do zniechęcenia i wykluczenia cyfrowego.

W takich przypadkach często niezbędne okazuje się wsparcie ze strony bliskich – dzieci, wnuków lub pracowników punktów obsługi klienta u operatorów.

Brak wsparcia finansowego – wymiana na własny koszt

Wbrew oczekiwaniom wielu klientów, operatorzy nie przewidują żadnych form rekompensaty za konieczność wymiany przestarzałych urządzeń.

reklama

„Operatorzy nie przewidują żadnych rekompensat, użytkownicy muszą pokryć koszt wymiany z własnej kieszeni”.

Dla wielu osób – szczególnie seniorów i tych o niższych dochodach – będzie to poważne obciążenie finansowe. Najtańsze telefony z dostępem do sieci 4G kosztują dziś około 400–500 złotych. Jeśli ktoś chciałby zainwestować w urządzenie obsługujące technologię 5G, musi przygotować się na wydatek sięgający minimum 1000–1500 złotych.

Koszty te są szczególnie dotkliwe w czasie, gdy wiele gospodarstw domowych boryka się z rosnącymi wydatkami na żywność, energię i inne podstawowe potrzeby.

Dlaczego sieci nowej generacji są konieczne?

Choć dla użytkowników starszych urządzeń zmiana może być uciążliwa, operatorzy podkreślają, że jest ona nieunikniona i podyktowana względami technologicznymi oraz bezpieczeństwa. Sieci 3G, oprócz tego że są mniej wydajne, są również bardziej podatne na zagrożenia – zarówno w zakresie stabilności, jak i zabezpieczenia danych.

Przejście na technologię LTE i 5G pozwala oferować znacznie szybsze i bardziej stabilne połączenia, a także wprowadzać nowe, zaawansowane usługi. Należą do nich między innymi:

  • transmisje wideo w jakości 4K,
  • połączenia wideo w czasie rzeczywistym,
  • usługi oparte na internecie rzeczy (IoT),
  • mobilna identyfikacja elektroniczna,
  • dwuetapowe logowanie do usług cyfrowych,
  • szyfrowanie danych.

Z perspektywy operatorów to także większa kontrola nad infrastrukturą sieciową i możliwość optymalizacji kosztów jej utrzymania.

Jak przygotować się do nadchodzących zmian?

Pierwszym krokiem, jaki powinien wykonać każdy użytkownik, jest sprawdzenie, czy jego obecny telefon obsługuje sieci 4G lub 5G. W tym celu warto odwiedzić stronę internetową swojego operatora lub skontaktować się z infolinią.

Jeśli urządzenie okaże się niekompatybilne, należy rozważyć zakup nowego telefonu. W przypadku osób starszych dobrym rozwiązaniem mogą być modele tzw. senioralne – proste w obsłudze, wyposażone w duże przyciski, intuicyjny interfejs, a często również przyciski SOS i funkcje lokalizacyjne.

Dodatkowo, warto regularnie sprawdzać informacje publikowane przez operatorów, którzy na bieżąco udostępniają harmonogramy wyłączenia sieci 3G w konkretnych regionach. Pozwoli to użytkownikom zaplanować zmianę odpowiednio wcześniej i uniknąć nagłego braku dostępu do usług.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
logo